13.7 C
Greece
28 Απριλίου, 2024
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΟΥΡΔΑ(Lena Tsd)

“ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΟΥ ΚΘΟΥΛΟΥ”του X. Φ. Λάβκραφτ , γράφει η Ελένη Τσιούρδα (Lena Tsd)

Η άποψη της Ελένης Τσιούρδα (Lena Tsd)
“ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΟΥ ΚΘΟΥΛΟΥ”
Συγγραφέας X. Φ. Λάβκραφτ 
Εκδόσεις  Ars Nocturna
.
Διαβάζοντας με τον Μπίλυ ένα εικονογραφημένο βιβλίο, στο οποίο (εκτός των άλλων ατελείωτων ζώων) αναφέρεται ο Κθουλου, θυμήθηκα ότι στη βιβλιοθήκη των αδιάβαστων έχω το αριστούργημα (όπως όλα) του Λαβκραφτ, στο οποίο περιγράφεται το εν λόγω ον, καθώς και τα συμπαρομαρτυρουντα της σκοτεινής του ιστορίας. Κατά τα άλλα, γνωστά σκηνικά και περιστάσεις, τις οποίες όμως όσες φορές και να διαβάσεις, δεν βαριέσαι ποτέ.

Ακατανομαστες μελέτες, ζοφερά νεκροταφεία, απειλητικά μισοφέγγαρα, μιασματικα αέρια, τρομακτικές αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις (έτσι για μια ακόμη πινελιά τρόμου), ξεκάθαρη ατμόσφαιρα προηγούμενων αιώνων, η σπηλιά του Αλαντίν με λιγότερη ζέστη και λιγότερα τουρμπάνια, ψυχικά ασταθείς ήρωες, πράσινες γλίτωσες σαν εκείνο το παιδικό παιχνίδι που δεν μου έρχεται τώρα, η διαπίστωση του ότι οι Ανατριχιλες, οι Ιστορίες από την Κρύπτη κι άλλα τρομακτικά, προεβηβικα πονήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εισαγωγή στον Λάβκραφτ (και στον Πόε και και και…), ανθρωποφάγα νησιά του Ιουλίου Βερν που ξανασυναντάμε στην Ζωή του Πι και στην Γαλάζια Λίμνη (θέα της εποχής Μπρουκ Σιλντς), βιβλικες αρμαγεδωνικες εικόνες Χαμένου Παραδείσου, άγνωστες γραφές, ποτερικοι σαγκικοι Ρούνοι, ιερογλυφικά κι η Στήλη της Ροζετας στο πιο θαλάσσιο και μυθιστορηματικό, γοργονανθρωποι της Χαμένης Ατλαντίδας (μέχρι κι ο Πλάτωνας παρών), Κρακεν χωρίς Τζακ Σπαροου και Κρακωνας χωρίς Περσέα, ομηρικά προαιώνια τέρατα ωσάν τον Μπαλρογκ (you shall not pass και τέτοια γκάνταλφικα), βουντού από εξωτικά μέρη χωρίς Τζέημς Μποντ (Live and Let Die κι άλλα αλτρουιστικα), φρικιαστικό πίνακες στο Σαλόνι του Παρισιού (τρίζουν τα κόκαλα του Μονέ), ανησυχία στα ψυχιατρεία (Μάι Λορντ ις καμινγκ και τέτοια του Μπραμ Στόκερ), τεράστια παγωμένα αρχοντικά που κρύβουν ανατριχιαστικές φήμες για Ευγενείς κι άλλα χειρότερα.
Πάντα συγκλονιστικός Λάβκραφτ. Ειδικά για τους σύγχρονους λάτρεις του γκόθικ (κι όχι μόνο) τρόμου. Όπως εγώ 👻☠️👻☠️

Σύνοψη από το οπισθόφυλλο του βιβλίου

“Το κάλεσμα του Κθούλου” Δεν είν’ νεκρό εκείνο που αιώνια μπορεί να περιμένει. Μα με το διάβα των παράξενων αιώνων ως κι ο θάνατος μπορεί να πεθαίνει. “Τα όνειρα του σπιτιού της μάγισσας” Είχε την αίσθηση ότι ήξερε τι έμελλε να επακολουθήσει -ένα τερατώδες ξέσπασμα του βαλπουργιανού ρυθμού, στην κοσμική μουσική του οποίου θα βρίσκονταν συγκεντρωμένες όλες οι αρχέγονες, έσχατες χωροχρονικές δίνες που υπάρχουν πίσω απ’ όλους τους κόσμους της ύλης. “Ο παρείσακτος” Έτσι ζούσα μέσα σ’ ατέλειωτα λυκόφωτα, ονειρευόμουν και καρτερούσα, μόλο που κι εγώ δεν ήξερα τι περίμενα. Και κάποτε, στη ζοφερή εκείνη μοναξιά, η λαχτάρα μου για το φως έγινε τόσο αφόρητη που δε μ’ άφηνε πια να ησυχάσω, και σήκωνα ικετευτικά τα χέρια προς το μοναδικό μαύρο ερειπωμένο πύργο που ορθωνόταν πέρα από τις κορφές των δέντρων προς τον άγνωστο εξωτερικό ουρανό. “Άρθουρ Τζέρμυν” Η ζωή είναι κάτι το αποτρόπαιο, και πίσω από το φόντο των όσων γνωρίζουμε καραδοκούν δαιμονικοί υπαινιγμοί από αλήθειες που την κάνουν χίλιες φορές πιο αποτρόπαιη. “Ο βάλτος του φεγγαριού” Μισογλιστρώντας στο έδαφος, μισοπετώντας στον αέρα, οι λευκοντυμένες οπτασίες του βάλτου απομακρύνονταν αργά προς τα ασάλευτα νερά και το ερείπιο του νησιού, σε απίθανους σχηματισμούς που θύμιζαν κάποιον αρχαίο κι επιβλητικό τελετουργικό χορό. “Το αποτρόπαιο σπίτι” Και παρ’ όλα αυτά το θέαμα ήταν ακόμη πιο φοβερό απ’ οτιδήποτε είχα φανταστεί. Υπάρχουν φρικαλεότητες πέρα κι από την ίδια τη φρίκη, και τούτο δω ήταν η πεμπτουσία του πλέον εφιαλτικού τρόμου που το σύμπαν επιφυλάσσει για να κατακαίει τους καταραμένους και τους ελάχιστους άτυχους.

 

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο X. Φ. Λάβκραφτ γεννήθηκε στις 20 Αυγούστου 1890 στο Πρόβιντενς του Ρόουντ Άιλαντ. Πέρασε τα περισσότερα χρόνια του ολότελα αποκομμένος από τον κόσμο και την εποχή στην οποία ζούσε. Πέθανε το 1937 σε ηλικία 47 χρονών. Υπήρξε αφοσιωμένος μελετητής των αρχαιοτήτων της πόλης του και ίσως η καταγωγή του να του έδωσε τη φυσική τάση που τον έκανε αγγλόφιλο για όλη του τη ζωή. Η υγεία του τα πρώτα χρόνια δεν ήταν πολύ σταθερή, έτσι τα πέρασε προστατευόμενος μέσα στην οικογένεια, ενώ η μερική αυτή ανικανότητά του, του επέτρεψε να διαβάζει συνέχεια. Σαν αποτέλεσμα, το ευαίσθητο, ονειροπόλο παιδί, δημιούργησε πολύ νωρίς έναν παράξενο δικό του κόσμο, στοιχειωμένο από τα πλάσματα της φαντασίας του. Μεγάλο μέρος των μυθιστορημάτων του που ανήκε στο βασίλειο του υπερφυσικού, αναπτύχθηκε απ’ αυτόν τον κόσμο. Από πολύ μικρός έδωσε δείγματα της ποιητικής του ικανότητας και σε ηλικία 15 χρονών έγραψε το πρώτο του διήγημα. Ο Λάβκραφτ σαν παιδί ήταν ντροπαλός ενώ σαν ενήλικας απόμακρος, σχεδόν απομονωμένος. Ήταν ψηλός, αδύνατος και συνήθως χλομός, παρ’ όλο που είχε φωτεινά και πολύ ζωηρά μάτια. Το σαγόνι του προεξείχε. Ο χαρακτήρας του ήταν ευγενικός. Η συζήτησή του αποκάλυπτε ένα εκπληκτικά πλούσιο λεξιλόγιο και μια άμεση χρήση των λέξεων, γεγονός ολοφάνερο στα μυθιστορήματά του. Στις δύο δεκαετίες που διήρκεσε μόνο, η συγγραφική του ζωή, ο Λάβκραφτ έγινε δάσκαλος του μακάβριου και στην εποχή του δεν υπήρχε ισάξιος του στην Αμερική. Άρχισε να γράφει νωρίς αλλά δεν κατόρθωσε να δημοσιευτεί τίποτα σε κανένα περιοδικό ευρείας κυκλοφορίας. Έχοντας Βρετανούς προγόνους, οι φιλολογικές του επιρροές ήταν Βρετανικές μάλλον -του Άρθουρ Μάχεν και του Λόρδου Ντάνσανι κυρίως- και όχι οι Αμερικάνικες της γοτθικής παράδοσης του Πόε. Τα έργα του Λάβκραφτ δεν εκδόθηκαν ποτέ σε ευρεία κλίμακα όσο ζούσε και μόνο μια μικρή νουβέλα έκανε την εμφάνισή της τυπωμένη και δεμένη από έναν ερασιτέχνη αλλά ενθουσιώδη εκδότη. Περίπου 50 από τις ιστορίες του δημοσιεύτηκαν σε περιοδικά και κυρίως στα: “Αλλόκοτες Ιστορίες”, “Καταπληκτικές Ιστορίες”, “Καταπληκτική Επιστημονική Φαντασία”. Το έργο του συγκεντρώθηκε σε ανθολογία στην πατρίδα του και στην Αγγλία, αλλά μόνο 2 χρόνια μετά τον θάνατο του εκδόθηκε από το “Αρκάμ Χάουζ” (που δημιουργήθηκε από τον Derleth σε συνεργασία με τον D. Wandrei, με σκοπό την αναδημοσίευση των έργων του Λάβκραφτ) μια ανθολογία με τίτλο “Ο Ξένος και άλλα”, που περιείχε τις καλύτερες ιστορίες του και έγινε ένα από τα πιο πολύτιμα συλλεκτικά αντικείμενα στην Αμερική. Τον τόμο αυτό ακολούθησε το “Πέρα από τον Τοίχο του Ύπνου”, “Μαρτζινάλια”, “Κάποιος καραδοκεί στο Κατώφλι” (νουβέλα που τελείωσε ο Derleth) και “Κάτι για τις Γάτες και άλλα Κομμάτια”, που όλα τους περιείχαν λιγότερο σημαντικά έργα. Αν και οι πρώτες του εργασίες ήταν ιδιαίτερα φανταστικές, επηρεασμένες από τον Λόρδο Ντάνσανι, ο Λάβκραφτ στράφηκε γρήγορα σε θέματα κοσμικού τρόμου και πνευματικής φρίκης, στις αξιοσημείωτες ιστορίες του “Χρώμα από το Διάστημα”, “Τρόμος στο Ντάνγουιτς”, “Ψίθυροι στο Σκοτάδι” και άλλα. Ανάμεσα σε αυτά εκείνη η μοναδική ιστορία τρόμου “Ποντίκια μέσα στους Τοίχους”, που ίσως είναι η καλύτερη στο είδος της που γράφτηκε στην Αμερική το 1920. Λίγο χρόνο μετά την εμφάνιση των ιστοριών σε περιοδικά, άρχισε να φαίνεται καθαρά στο έργο του, το πρότυπο το οποίο έγινε αργότερα γνωστό ως “Μύθος του Κθούλου” και το οποίο πήρε το όνομα του από το “Κάλεσμα του Κθούλου” την πρώτη ιστορία που αποκαλύπτει καθαρά το σχέδιο του Λάβκραφτ. Ο Λάβκραφτ έγραψε μόνο 3 μυθιστορήματα ανάμεσα σε πολλά διηγήματα και νουβέλες. Το πιο φιλόδοξο όμως απ’ αυτά είναι “Η Περίπτωση του Τσάρλς Ντέξτερ Ουόρντ” που γράφτηκε το 1927-1928 αλλά δεν δημοσιεύτηκε ως το 1941, όταν μια συντετμημένη έκδοσή του είδε το φώς της δημοσιότητας στο περιοδικό “Αλλόκοτες Ιστορίες”. Ολόκληρο το μυθιστόρημα δημοσιεύτηκε το 1943 στο περιοδικό “Πέρα από τον Τοίχο του Ύπνου”, από τότε δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην Αγγλία, ενώ στην Αμερική έγινε τυπική ταινία φρίκης με τον ηθοποιό Βίνσεντ Πράϊς στον κύριο ρόλο και είχε τον τίτλο: “Το στοιχειωμένο Παλάτι του Έντγκαρ Άλαν Πόε”. Δεύτερο σε μέγεθος είναι το μυθιστόρημα “Στα βουνά της Τρέλλας” που γράφτηκε το 1931 και προηγήθηκε του μεγαλύτερου μυθιστορήματος όσον αφορά ημερομηνίες έκδοσης, όπου κι εκεί δημοσιεύτηκε κάτι τι συντετμημένο. Το τρίτο, με τίτλο “Η αναζήτηση ονείρων του άγνωστου Κάνταθ”, είναι πολύ πιθανό να συνελήφθη σαν ιδέα και να γράφτηκε πολύ πριν τ’ άλλα μυθιστορήματα, κάπου στις αρχές του 1924-1925 αλλά αντίθετα από εκείνα τα μυθιστορήματα, προφανώς δεν αναθεωρήθηκε ποτέ. Δεν αποτελεί μέρος του “Μύθου του Κθούλου” στον οποίο ανήκει τόσο “Η περίπτωση του Τσάρλς Ντέξτερ Ουόρντ” όσο και το “Στα βουνά της Τρέλλας” αλλά ορισμένες πλευρές του τις δανείστηκε από τον Μύθο. Ανήκει μάλλον σε μια προγενέστερη περίοδο του έργου του Λάβκραφτ όταν ήταν προφανώς κάτω από την επιρροή του Λόρδου Ντάνσανι.

Βιβλιογραφία

(2017) Η σκιά πέρα από τον χρόνο, Αίολος
(2016) To κάλεσμα του Κθούλου και Δαγών, Ars Nocturna
(2013) Γάτες και σκύλοι, Ars Nocturna
(2013) Η σκιά πέρα από τον χρόνο, Αίολος
(2012) Οι αρουραίοι μέσα στους τοίχους, Αίολος
(2011) Ο ίσκιος πάνω από το Ίνσμουθ, Αίολος
(2011) Όνειρα στο σπίτι της μάγισσας, Αίολος
(2010) Ο κυνηγός του σκότους, Κάκτος
(2010) Οι κόσμοι του Lovercraft, IntroBooks
(2008) Υπερφυσικός τρόμος στη λογοτεχνία, Αίολος
(2006) Η αναζήτηση του Ίρανον & άλλες ιστορίες, Locus 7 – Άλλωστε
(2006) Η ανώνυμη πόλη και άλλες ιστορίες, Locus 7 – Άλλωστε
(2006) Η ονειρική αναζήτηση του άγνωστου Καντάθ, Locus 7 – Άλλωστε
(2006) Η περίπτωση του Τσαρλς Ντέξτερ Ουώρντ, Locus 7 – Άλλωστε
(2006) Στα βουνά της τρέλας, Locus 7 – Άλλωστε
(2006) Το κάλεσμα του Κθούλου και άλλες ιστορίες, Locus 7 – Άλλωστε
(2006) Το χρώμα από το διάστημα και άλλες ιστορίες, Locus 7 – Άλλωστε
(2005) Η σκιά πέρα από το χρόνο, Ερατώ
(2004) Τα βουνά της τρέλας, Αίολος
(2001) Άγνωστοι τρόμοι, Terra Nova
(2001) Η σκιά πάνω από το Ίννσμουθ και άλλες ιστορίες, Locus 7 – Άλλωστε
(2001) Η φρίκη του Ντάνγουιτς και άλλες ιστορίες, Locus 7 – Άλλωστε
(2000) Η μουσική του Έριχ Ζαν, Αιγόκερως
(1997) Επιστολές, Αίολος
(1992) Η περίπτωση του Τσαρλς Ντέξτερ Γουόρντ, Αίολος
(1992) Οι μύκητες απ’ τον Γιογκόθ, Αίολος
(1990) Ντάγκον, Κάκτος
(1990) Τα βουνά της τρέλας, Κάκτος
(1989) Ο τύμβος, Αίολος
(1989) Το ασημένιο κλειδί και άλλα διηγήματα, Αίολος
(1988) Η ονειρική αναζήτηση της άγνωστης Κάνταθ, Αίολος
(1987) Ο ναός του τρόμου, Αίολος
(1986) Ο τρόμος του Ντάνγουιτς, Αίολος
.
Σύνταξη και επιμέλεια: Ελένη Τσιούρδα (Lena Tsd)
Please follow and like us:
error678
fb-share-icon
Tweet 124
fb-share-icon20

Related posts

“Ο Κρυφός μας Εαυτός” [Ευγενείς Άγριοι #4] του Γιώργου Δάμτσιου, γράφει η Δέσποινα Ανθοπούλου

Καλλιόπη Γιακουμή

“ΟΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ” της Imogen Edwards – Jones, γράφει η Φαίη Δεληγιώργη

Καλλιόπη Γιακουμή

“ΠΡΏΤΑ Ο ΛΥΚΟΣ” της Κατερίνας Γυφτάκη, γράφει η Φαίη Δεληγιώργη

Καλλιόπη Γιακουμή

Αφήστε Ένα Σχόλιο