10.5 C
Greece
26 Οκτωβρίου, 2024
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΒΙΒΛΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΓΙΑΚΟΥΜΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΓΙΑΚΟΥΜΗ

“ΜΑΥΡΟ – ΔΑΝΕΙΚΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ” της Στάλως Φωτειάδου, γράφει η Καλλιόπη Γιακουμή-Κουγιώνη

Μαύρο - Δανεικές Ταυτότητες  Η άποψη της Καλλιόπης Γιακουμή-Κουγιώνη για το βιβλίο

***
“MAYΡΟ – ΔΑΝΕΙΚΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ”
Συγγραφέας  Στάλω Φωτειάδου
Εκδόσεις Πηγή
***
.

Γνωρίσαμε την Στάλω Φωτιάδου με την υπέροχη τριλογία Μπλε (εκδόσεις Πηγή), όπως ήταν φυσικό -για μένα τουλάχιστον- περίμενα με ανυπομονησία το νέο της βιβλίο, το οποίο με εξέπληξε για άλλη μια φορά ευχάριστα γιατί είναι εξίσου ενδιαφέρον και αξιόλογο με τα Μπλε.

Άλλο ένα χρώμα λοιπόν στη χρωματική συγγραφική παλέτα της Στάλως Φωτιάδου, Μαύρο – Δανεικές Ταυτότητες, το πρώτο βιβλίο μιας ακόμα τριλογίας με τίτλο Μαύρο που θα κυκλοφορήσει και πάλι από τις εκδόσεις Πηγή. Μαύρο – Δανεικές Ταυτότητες, μια πλούσια και πολυδιάστατη ιστορία, πλημμυρισμένη συναισθήματα και άφθονη τροφή για σκέψη.

Άλκης, ένα παιδί που γνώρισε την εγκατάλειψη/απόρριψη από πολύ νωρίς. Τίποτα δεν κάλυψε τα κενά που δημιούργησε μέσα του. Αποφασίζει να ακολουθήσει μια δική του πορεία ζωής, μια δύσκολη πορεία, που περνάει από επικίνδυνα και σκοτεινά μονοπάτια. Στόχο έχει την άνοδο, τη δύναμη της εξουσίας και το όποιο  τίμημα δεν έχει σημασία. Ο Άλκης είναι έτοιμος να το πληρώσει, αρκεί να βάλει στην άκρη συναισθηματικούς ενδοιασμούς και ανθρώπινες αδυναμίες και ο στόχος μοιάζει περισσότερο εύκολος. Πόσο επηρεάζουν όμως όλα αυτά τον ψυχισμό του; Πόσο τον αλλάζουν; Το μαύρο δεν είναι χρώμα, είναι η απουσία χρώματος, πόσο αντέχει ένας άνθρωπος χωρίς χρώμα, σε μια ζωή βυθισμένη πάντα στο σκοτάδι;     

Ορέστης Αυγερινός, ένας σκληρός άνθρωπος της νύχτας. Ένας επικίνδυνος μέντορας. Ένα ανθρωποφάγο κτήνος που τρέφεται από τη δύναμη που του δίνει η υπεροχή, η επιβολή και η εξουσία. Νιώθει βασιλιάς μα το βασίλειο του θα καταρρεύσει χωρίς διάδοχο, άραγε θα καταφέρει να τον βρει και ποιο θα ΄ναι το αντίτιμο; 
 
.
 
.
Η μοίρα και η νύχτα ενώνει αυτούς τους δυο ήρωες και το αντάμωμα τους κρύβει πολλά, φέρνει πολλά και σημαίνει πολλά. Δυο άντρες χωρίς συνείδηση και ηθική, χωρίς φραγμούς και όρια, χωρίς συναισθήματα, που έχουν ξεπουλήσει τη ψυχή τους για δύναμη και χρήμα είναι μια διαρκής απειλή για τους γύρω τους.. Άραγε είναι και ο ένας για τον άλλο; Ή μήπως ο καθένας για τον εαυτό του; Κρυμμένοι πίσω από δανεικές ταυτότητες, ζουν δανεικές ζωές, το σκοτάδι ο κόσμος τους και το χρώμα της ψυχής τους το μαύρο. Λένε πως μόνο στο απόλυτο σκοτάδι μπορείς να δεις το φως της λύτρωσης, άραγε αυτοί θα προλάβουν ή το έρεβος θα τους καταπιεί για πάντα;      
    
Γύρω από τον Άλκη και τον Ορέστη συναντάμε κι άλλους ήρωες, η Ασημίνα, η Άννα, η Ζωή, η Σάντρα, ο Πέτρος, ο Έκτορας, η Ρίτα, τραγικοί ήρωες που η μοίρα ένωσε τις ζωές τους με αυτές του Ορέστη και του Άλκη. Άνθρωποι της διπλανής πόρτας που προχωρούν στα δικά τους σκοτεινά μονοπάτια: υποφέρουν τα πάνδεινα, σταυρώνονται ασταμάτητα, άλλες φορές αντιδρούν κι άλλες απλά παραδίδονται αμαχητί. Άβουλα πιόνια σε μια παρτίδα στημένη, οι κινήσεις τους είναι οι αποφάσεις των δυο παιχτών του παιχνιδιού, του Άλκη και του Ορέστη.
 
Μαύρο – Δανεικές Ταυτότητες, ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα, όπου η δομή του βιβλίου αποκαλύπτει τον πυρήνα του. Έντονοι και ιδιαίτεροι προβληματισμοί προκαλούν όχι μόνο την εν συναίσθηση, αλλά γίνονται τα βασικά σημεία επικοινωνίας της Στάλως Φωτιάδου με τον αναγνώστη της. Η αφηγηματική δεινότητα της σ’ αυτό το κοινωνικό μυθιστόρημα ανθρωποκεντρικών και ψυχολογικών προεκτάσεων, ορίζει μέσα από μια ευφάνταστη και πρωτότυπη ιστορία, τον τρόπο που οι άνθρωποι διαχειρίζονται τα δρώμενα της ζωής τους, τη μοναξιά τους, τις ανάγκες τους, τα κενά της ψυχής τους, τα θέλω, τις αξίες και τα πιστεύω τους. 
 
Μπορεί ένα παιδί να δεχτεί και να καταλάβει την απουσία του πατέρα του από τη ζωή του, ακόμα κι αν αυτή η απουσία είναι –ίσως– αναπόφευκτη; Κατά πόσο είναι εφικτό, αυτό το παιδί, να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει τον φόβο, τη μοναξιά, την έλλειψη προστασίας και ασφάλειας, έτσι ώστε να μην καταλήξει αργότερα σε δυσλειτουργικές σχέσεις και στην αδυναμία δημιουργίας δεσμών με τους γύρω του; 
 
Η ραγδαία κι ανεπίστρεπτη απομάκρυνση από την ανθρώπινη συνείδηση και συναίσθημα γίνεται γρήγορα αντιληπτή στο κείμενο και οι αιτίες πολλές και τέτοιες που δημιουργούν βαθείς στοχασμούς. Μια συνειδητή καταβύθιση στα ανθρώπινα όρια του ψυχισμού, που μοιάζει με μονόδρομη πορεία προς ένα προσωπικό τέναγος. Η διαφυγή και η σωτηρία δύσκολη υπόθεση και το αποτέλεσμα μπορεί και να σοκάρει, καθώς οι ζημιές από μια τέτοια κίνηση, μπορεί τελικά να ΄ναι περισσότερες από τα οφέλη.
.
 
.
Η γλώσσα λογοτεχνική και δομημένη άρτια, χρησιμοποιείται με μαεστρία από την συγγραφέα για να προκαλέσει βαθιές σκέψεις και δυνατά συναισθήματα. Η πλούσια φαντασία της Στάλως Φωτιάδου καταφέρνει να δώσει έναν κοινό παρονομαστή στη μυθοπλασία και στις μεγάλες αλήθειες που αν και τις αποφεύγουμε, είναι συνυφασμένες με την σύγχρονη εποχή που ζούμε: τις παγίδες που πέφτει κάθε ελεύθερος άνθρωπος, ο οποίος ψάχνει να βρει τον εαυτό του και στην πορεία τον καταδικάζει και τον κλείνει ο ίδιος σε προσωπικές φυλακές. Κάθε καταδίκη με διαφορετική δανεική ταυτότητα, κάθε φυλακή ένα άλλο κελί και κάθε κελί με το δικό του σκοτάδι.
 
Υπάρχουν βιβλία που επιδέχονται παραπάνω από μία αναγνώσεις και όσες φορές το επιχειρείς, άλλες τόσες έχεις να ανακαλύψεις κάτι που δεν πρόσεξες προηγουμένως. Η Στάλω Φωτιάδου αποδεικνύει με αυτό το ώριμο βιβλίο ότι μπορεί να οδηγήσει τον αναγνώστη σε παράλληλες σκέψεις που τον ωθούν πέρα από το κείμενο. Παίζοντας με την αληθοφάνεια και τον ρεαλισμό, το βιβλίο είναι πλημμυρισμένο με σκοτάδια αλλά και με περίσσιο φως. Γνωρίζοντας τον Άλκη ο αναγνώστης καταλαβαίνει γρήγορα πως η ζωή δεν είναι μια στιγμιαία φλογίτσα μέσα στο αιώνιο σκοτάδι. Προηγείται μια μακρά περίοδος όπου το φιτίλι της πλέκεται σιγά σιγά μες στα σκοτάδια. Έρχεται όμως μια στιγμή, η πιο λαμπερή, που ίσως να ΄ναι και η μοναδική που μας δίνεται, που πρέπει να αποφασίσεις αν αφήσεις αυτή την φλογίτσα να λάμψει και να τα πλημμυρίσει όλα με το φως της ή να τη σβήσεις και να βυθιστείς για πάντα στο πιο βαθύ σκοτάδι..
 
Ένα κείμενο με ταχύτατη ροή, που διαβάζεται απνευστί, όχι λόγω της απρόσκοπτης αφήγησης αλλά κυρίως λόγω του ενδιαφέροντος που γεννά στον αναγνώστη.
Οι περιγραφές της καθημερινότητας των ηρώων είναι κάποιες φορές ωμές μα αυτό είναι που τις κάνει και αφοπλιστικά ρεαλιστικές, και κατά συνέπεια, σοκαριστικά ανατρεπτικές. Η σκιαγράφηση της συναισθηματικής ανωριμότητας των χαρακτήρων του βιβλίου, οι αποφάσεις που παίρνουν λόγω αυτής και οι συνέπειες τους, είναι μια ακόμα αιτία που εγείρει το αναγνωστικό ενδιαφέρον. 
.
 
.
Οι διαφορετικές πλοκές στις ιστορίες των χάρτινων ηρώων της Στάλως Φωτιάδου προκαλούν καταιγιστικές εξελίξεις. Οι διαπροσωπικές διαπλοκές τους, τα θέλω και οι αδυναμίες τους, τα πάθη τους, τα αισθήματα μοναξιάς και κενού, οι συναισθηματικές ματαιώσεις και τα προσωπικά στραπάτσα τους, η φθίνουσα ή ανύπαρκτη ηθική, τα ταμπού και οι προκαταλήψεις τους, η διάθεση επιβολής και ελέγχου, η μεγάλη βιασύνη μα και εμμονή για κοινωνικοοικονομική ανέλιξη με όποιο τίμημα, η διάσταση μεταξύ του φαίνεσθαι και του είναι, τους οδηγούν στην αλλοτρίωση του ατόμου και τους καθιστούν ξένους και επικίνδυνους προς τους άλλους, και κυρίως προς τον ίδιο τους τον εαυτό. Και εδώ σε αυτό το σημείο ο αναγνώστης καταλαβαίνει πια, πως όταν οι δανεικές ταυτότητες αποκαλύπτονται, όταν οι μάσκες πέφτουν, είναι η στιγμή που δημιουργείται η μια και μοναδική ευκαιρία, να δούμε στον καθρέφτη τον κρυφό και ανομολόγητο εαυτό μας.
Εν κατακλείδι, έχουμε να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα που, ενώ το θέμα του έχει αρκετή δόση σκληρότητας, είναι γραμμένο με τρόπο που δεν κουράζει και δεν ενοχλεί. Η απουσία συναισθήματος του κεντρικού ήρωά του, του Άλκη, είναι το ισχυρότερο συναίσθημα που σου γεννάει αυτό το βιβλίο. Είναι, όμως, ένα συναίσθημα δυσάρεστο, επικίνδυνο και καταστροφικό. Σαν θηλιά που σε πνίγει και ενώ το σκοτάδι σε πλησιάζει απειλητικά, απεγνωσμένα ζητάς να πάρεις μια ανάσα. Γι΄αυτό σας το προτείνω, για να πάρετε αυτή την τόσο ζωογόνο ανάσα και να επανεκτιμήσετε τη δύναμη της.

Σύνοψη βιβλίου από το οπισθόφυλλο

Εκεί που έφτασαν, δεν γινόταν διαφορετικά! Ο Έκτορας δεν είχε δικαίωµα πια να παίρνει αποφάσεις. Ο Πέτρος τον άρπαξε από τα µαλλιά και τράβηξε το πιστόλι που είχε κρυµµένο. Έριξε τον γιο του στον καναπέ και κρατώντας τον ακόµα από το κεφάλι, του το έχωσε στο στόµα. Έσκυψε στο τροµαγµένο του πρόσωπο και είπε.

Δεν ορίζεις εσύ την ώρα της τιµωρίας σου, Έκτορα, εγώ την ορίζω! Μέσα στα επόµενα δευτερόλεπτα, από αυτό το στόµα θα βγαίνουν λέξεις σωστές. Έστω µία λάθος, και θα σου τινάξω το κρανίο στους πέντε ανέµους. Κατάλαβες;

 

 

Πατέρας µε γιο; Ναι, πατέρας µε γιο στον κόσµο που συµβολικά έστω ονοµάζουµε «κόσµος της νύχτας» µα στην πραγµατικότητα κυριαρχεί από την γέννηση του ήλιου µέχρι τον θάνατο του φεγγαριού. Φτιαγµένοι από Φως και Σκοτάδι όλοι οι ήρωες της ιστορίας. Η νύχτα της ζωής τους µεταµορφώνεται µεθοδικά και ύπουλα από ληµέρι και καταφύγιο σε φυλακή και παγίδα. Και η σκοτεινή πλευρά της ψυχής τους κυριαρχεί σε βαθµίδες εξουσίας όπου ο άνθρωπος κοστολογεί τον άνθρωπο µε χρήµα και αίµα.

Μαύρα δίχτυα απλώνει η πλοκή του βιβλίου και πλέκει ιστορίες για την αχόρταγη δίψα του ανθρώπου για άνοδο σε εξουσία καθοδική. Εκεί που το πληρωµένο έγκληµα αγγίζει ακόµα και την αγάπη. Ιστορίες που µιλούν για το νερό που γίνεται αίµα και φτιάχνει δεσµά θανάτου. Και που λένε πως όσο ζεις, όλα µπορείς να τα κάνεις. Να αποδράσεις σε άλλες χώρες, σε άλλους κόσµους, µε άλλο όνοµα και άλλη ταυτότητα. Ναι µπορείς και αυτό! Όταν µόνη σου επιλογή είναι να πεθάνεις για να µείνεις ζωντανός πρέπει να το κάνεις. Και µετά; Πόσο φεύγεις από εσένα, αν αλλάξεις όνοµα και γίνεις ένας άλλος; Μέχρι πού µπορείς να φτάσεις… κρυµµένος σε «Δανεικές Ταυτότητες»;

Είπαν για το βιβλίο..

Από το βαθύ «µπλε» του ουρανού, ο κύκλος συνεχίζεται σε φόντο «µαύρο», γιατί η εκδίκηση και ο αδίστακτος υπόκοσµος δίνουν βροντερό παρόν. Η συγγραφέας επιστρέφει στα συγγραφικά δρωµενα έχοντας στην φαρέτρα της ένα µυθιστόρηµα, διαφορετικό. Θα σας συναρπάσει. Να είστε βέβαιοι.

Μαράκη Εύα, βιβλιοκριτικός

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα…

.

Μαύρο - Δανεικές ΤαυτότητεςΗ Στάλω Φωτιάδου γεννήθηκε το 1968 στη Λευκωσία, όπου ζει µέχρι σήµερα. Σπούδασε Δηµοσιογραφία στην Αθήνα, στο Εργαστήρι Επαγγελµατικής Δηµοσιογραφίας. Εργάστηκε σε νεανικό κυπριακό περιοδικό ως υπεύθυνη κοινωνικών και πολιτιστικών θεµάτων και συνεργάστηκε µε ραδιοτηλεοπτικούς σταθµούς στη συγγραφή χρονογραφηµάτων για καθηµερινές ραδιοφωνικές εκποµπές και σεναρίων σε παιδικές εκποµπές για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Το γράψιµο ήταν πάντα η δηµιουργική της απόδραση, οι ανθρώπινες σχέσεις δε, αγαπηµένο θέµα αναφοράς και έρευνας.

Πρώτη της συγγραφική απόδραση η τριλογία «Μπλε» µε τίτλο του πρώτου βιβλίου «Κύκλοι από Θρύψαλα» που κυκλοφόρησε το 2018 από τις Εκδόσεις Πηγή. Τον επόµενο χρόνο ακολουθεί το «Μπλε ΙΙ – Αλήθεια από Ψέµατα» και η τριλογία ολοκληρώνεται το 2020 µε το «Μπλε ΙΙΙ – Πιο Πολύ κι από Αγάπη».

Εξερευνώντας τα χρώµατα των συναισθηµάτων, συνεχίζει τα συγγραφικά ταξίδια σε πιο σκοτεινά σηµεία της ψυχής µε τρεις εντελώς ανεξάρτητες µεταξύ τους ιστορίες που τις συνδέει µόνο το χρώµα. Αυτή τη φορά «γράφει» Μαύρο, δίνοντας τον τίτλο «Δανεικές Ταυτότητες» στο πρώτο βιβλίο της σειράς.

.

Επιμέλεια και σύνταξη Καλλιόπη Γιακουμή-Κουγιώνη

.

Ονομάζομαι Καλλιόπη Γιακουμή γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Ρόδο. Είμαι παντρεμένη και έχω τρεις γιους. Ζω στην Κοζάνη με την οικογένειά μου. Λατρεύω τα βιβλία και ό,τι έχει σχέση με αυτά. Η αγάπη μου αυτή με έσπρωξε στο να δημιουργήσω τη βιβλιοφιλική ομάδα και το site «Βιβλίων Ορίζοντες».
Παρ’ όλο που η επαφή μου με το βιβλίο, τους φίλους του και με συγγραφείς είναι καθημερινή, η αγάπη αυτή όλο και μεγαλώνει και με πλημμυρίζει.
Έγινε ανάγκη που ψάχνει συνεχώς τρόπους για να εκφραστεί, να μοιραστεί, να γίνει ανταποδοτική, έτσι οδηγήθηκα στη συγγραφή αυτού του βιβλίου που είναι η πρώτη μου συγγραφική προσπάθεια. 
Το βιβλίο “Ματωμένη ανάμνηση”, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αέναον και θα επανακυκλοφορήσει σύντομα από τις Εκδόσεις ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ!
Please follow and like us:
error678
fb-share-icon
Tweet 124
fb-share-icon20

Related posts

“ΜΑΡΓΚΩ” της Άννας Γαλανού, γράφει η Καλλιόπη Γιακουμή-Κουγιώνη

Καλλιόπη Γιακουμή

“ΕΥΤΟΠΙΑ. ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟΥ” της Άννης Παπαθεοδώρου, γράφει η Καλλιόπη Γιακουμή

Καλλιόπη Γιακουμή

ΤΟ Ρ ΤΗΣ ΕΡΩΜΕΝΗΣ, της Ειρήνης Βαρδάκη, γράφει η Καλλιόπη Γιακουμή

Καλλιόπη Γιακουμή

Αφήστε Ένα Σχόλιο