Η άποψη της Καλλιόπης Γιακουμή-Κουγιώνη για το βιβλίο
***
Οι περισσότεροι όταν διαβάζουμε το πρωτόλειο μυθιστόρημα ενός νέου συγγραφέα, κρατάμε μικρό καλάθι, με το “Havana end” το πρώτο βιβλίο του Βάιου Γκαλημάνα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις 24γράμματα, δεν χρειάζεται να το κάνετε.
Αυτό το βιβλίο κερδίζει την προσοχή του αναγνώστη του από την πρώτη λέξη, μέχρι και την τελευταία τελεία.
Πρόκειται για ένα εξαίρετο δείγμα γραφής, να πολυεπίπεδο αστυνομικό μυθιστόρημα που ξεδιπλώνει και προχωρά ταυτόχρονα τόσο την κεντρική ιστορία, όσο και δευτερεύουσες, που σε έναν άψογο συνδυασμό, σχηματίζουν και φανερώνουν το υπόβαθρο των χαρακτήρων του, που μέσα από τις πράξεις και τις αποφάσεις τους, στέλνουν ταυτόχρονα ηχηρά μηνύματα. Πολλά κοινωνικά θέματα αναδύονται καθώς ο αστυνόμος Εστέβαν Βιγιαφράνκα, αναζητά τον δολοφόνο των φίλων του, ενώ τα εγκλήματα γύρω του συνεχώς πληθαίνουν και αυτά τα εγκλήματα αν και δεν έχουν πάντα σαν κατάληξη έναν νεκρό, έχουν πάντα τραγικές συνέπειες. Όλα αυτά, έχουν ως αποτέλεσμα η τελική ολοκληρωμένη εικόνα να αφήνει πλήρως καλυμμένο τον αναγνώστη.
Η αχαλίνωτη φαντασία του Βάιου Γκαλημάνα, μας ταξιδεύει στην Κούβα της μετά εμπάργκο εποχής, εκεί συναντάμε τον κεντρικό ήρωα του βιβλίου, τον αστυνόμο Εστέβαν Βιγιαφράνκα. Ο Εστέβαν είναι ένας νεαρός άντρας με ελεύθερο πνεύμα και αιρετική συμπεριφορά. Ο αντισυμβατικός χαρακτήρας του έρχεται σε ολοφάνερη κόντρα με το διεφθαρμένο κοινωνικό του περιβάλλον και το σύστημα εξουσίας, κρατικής, νομοθετικής, εκτελεστικής και δικαστικής που κυβερνά της χώρα του. Ανυπάκουος, αλλά πάντα ακαριαίος στις ηθικές του αρχές και πιστεύω, είναι πάντα έτοιμος να τα βάλει με όλους και με όλα για να τα υπερασπιστεί. Αυτό τον κάνει ιδιαίτερα αντιπαθή στους συναδέλφους του, πράγμα που δεν τον ενδιαφέρει καθόλου και για αυτό τους αντιμετωπίζει άλλοτε με αδιαφορία και άλλοτε με ειρωνεία. Είναι ένας ικανότατος και αποτελεσματικός αστυνομικός που όμως διακατέχεται από έντονες αυτοκαταστροφικές τάσεις, που τον οδηγούν στο να σαμποτάρει μόνος του, κάθε μορφή σχέσης σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο. Τώρα καλείται να βρει έναν δολοφόνο και αυτό τον φέρνει αντιμέτωπο με βρόμικα και επικίνδυνα παιχνίδια διαφθοράς, πολιτικών σκοπιμοτήτων και κατασκοπείας.
Το“Havana end” είναι ένα μυθιστόρημα με χειμαρρώδης γραφή, το οποίο και στη δομή του ακόμα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μια συναρπαστική και δαιδαλώδη ιστορία γεμάτη ανατροπές με κορυφαία αυτή του τέλους. Κυριαρχεί η κινηματογραφική πλοκή και οι φωτογραφικές περιγραφές που κρατούν ξέπνοο τον αναγνώστη καθώς ακολουθεί τους ήρωες του βιβλίου με μεγάλο ενδιαφέρον. Μια ιστορία με καταιγιστική δράση που περνά από την Κούβα ως την Κολομβία, από την πόλη στην άγρια και επικίνδυνη φύση και συναντά στο διάβα αυτής της ξέφρενης και επικίνδυνης πορείας, δολοφόνους, εμπόρους ναρκωτικών, διεφθαρμένους αστυνομικούς και πολιτικούς, απαγωγείς, την οργανωμένη μαφία, κατασκοπικά παιχνίδια, αλλά και ανθρώπους ερείπια ή τέρατα, από τα χτυπήματα της μοίρας και της ζωής.
Ο Εστέβαν Βιγιαφράνκα δεν δειλιάζει μπροστά σε όλα αυτά και δεν τα παρατάει ποτέ. Είναι έτοιμος για άλλη μια φορά να τα βάλει με θεούς και δαίμονες προκειμένου να φτάσει στην αλήθεια και να ξεσκεπάσει κάθε ίχνος διαφθοράς, είναι όμως αυτό αρκετό; Αρκεί η δύναμη και το πείσμα του για να βγει νικητής ή θα λυγίσει υπό το βάρος ενός εντελώς διαβρωμένου συστήματος.
Ο συγγραφέας καταφέρνει να δέσει αριστουργηματικά όλα αυτά τα στοιχεία μεταξύ τους και να τα εναρμονίσει με αξιοθαύμαστη μαεστρία, με την ιστορία που μας αφηγείται. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αυτό το συναρπαστικό βιβλίο, που καθηλώνει από την αρχή μέχρι και το συναρπαστικό και αναπάντεχο τέλος. Συγχρόνως δείχνει τα στενά όρια μεταξύ καλού και κακού, σωστού και λάθους, ηθικού και ανήθικου και αφήνει προβληματισμένο τον αναγνώστη να διερωτάται κατά πόσο αυτά θα έπρεπε να είναι ξεκάθαρα, αν οι ενέργειες των ηρώων ήταν μέχρι το τέλος σωστές και το τι ορίζει το θεμιτό και το αθέμιτο. Ο εσωτερικός διάλογος του Εστέβαν με τον εαυτό του φέρνει στο φως πολλούς σκελετούς και αναδεικνύει όλα τα παραπάνω, ενώ προσφέρει στον αναγνώστη πλούσια τροφή για σκέψη και μια μοναδική ευκαιρία για μια προσωπική ενδοσκόπηση, για αυτό και την θεωρώ από τις πιο δυνατές και ουσιώδεις σκηνές του βιβλίου.
Το “Havana end” είναι ένα “οπτικοακουστικό” βιβλίο που συμπλέκει την κινηματογραφική απόδοση του συγγραφέα, με την φαντασία του αναγνώστη και την κάνει να γεννά ήχους, μυρωδιές και πολλές εικόνες. Μέσα από τους ζωντανούς διαλόγους, τις εναλλαγές προσώπων και εικόνων, τα άρτια ψυχογραφήματα των ηρώων και τις λεπτομερείς περιγραφές του χώρου και των προσώπων, ζωντανεύει μπροστά στα μάτια του αναγνώστη όλη η δράση. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης μπορεί να αντιληφθεί κανείς την ύπαρξη και τον ξεκάθαρο διαχωρισμό καλού και κακού σε όλη την έκταση της υπόθεσης, τόσο μέσω των χαρακτήρων που διαχωρίζονται με αυτόν τον τρόπο, όσο και με τη διαμάχη καλών και κακών στο παρόν, στο παρελθόν αλλά και στην αποτροπή καταστάσεων στο μέλλον. Το βιβλίο γίνεται αρκετά σκληρό σε ορισμένα σημεία, όμως το έξυπνα τοποθετημένο χιούμορ και η λεπτή ειρωνεία που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας, εξισορροπεί την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και προσφέρει ευχάριστες ανάσες που ξεκουράζουν και ψυχαγωγούν στον σωστό βαθμό, τον αναγνώστη, χωρίς όμως να τον αποπροσανατολίζουν.
.
.
Το “Havana end” είναι γραμμένο από Έλληνα συγγραφέα και δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα μυθιστορηματα του είδους του, που ανήκουν στην λογοτεχνία του εξωτερικού. Το λέω γιατί μερικές φορές, αυτή είναι υπερτιμημένη από τους Έλληνες αναγνώστες και θεωρούν πως υπερέχει αλλά αυτό είναι υπερβολή και αυτό το βιβλίο είναι ένα ακόμα παράδειγμα που το αποδεικνύει.
Είναι ένα βιβλίο που απορροφά τον αναγνώστη και τον βάζει στη θέση των ηρώων του παρουσιάζοντας όλες τις πλευρές τους, κάνοντάς τον να ταυτιστεί με κάποιους στην προσπάθειά του να τους καταλάβει, βιώνοντας ολοκληρωτικά την αναγνωστική εμπειρία από την αρχή μέχρι το τέλος.
Θα ήθελα λοιπόν να δώσω τα συγχαρητήρια μου στον Βάιο Γκαλημάνα που αν και γεννημένος από Έλληνες γονείς σε μικρή πόλη της Σουηδίας και ενώ έχει διαφορετική κουλτούρα και παιδεία, επέλεξε να εκδώσει το πρώτο του βιβλίο στον τόπο του, στην Ελλάδα όπου και κατοικεί τα τελευταία χρόνια. Η χρήση της ελληνικής γλώσσας είναι πραγματικά αξιοσημείωτη λόγω αυτού του γεγονότος και τον τιμά κατά την γνώμη μου ιδιαιτέρως και για αυτό αναφέρομαι ειδικά σε αυτό.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
.
Στην Κούβα της μετά εμπάργκο εποχής τίποτα δεν είναι αυτό που ήταν και τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται.
Ο αστυνόμος Εστέβαν Βιγιαφράνκα δεν υποκύπτει στην απειλή τού αφεντικού του να μην ασχοληθεί με έναν περίεργο φόνο.
Με καύσιμο τις εκρηκτικές ύλες απ’ τις οποίες αποτελείται ο ψυχικός του κόσμος, και όπλο ένα usb με περιεχόμενο που απειλεί την παγκόσμια υπερδύναμη, αποφασίζει να ρίξει γροθιά στο μαχαίρι.
Σ’ έναν κυκλώνα εξελίξεων ο Βιγιαφράνκα καταστρώνει ένα σχέδιο, τη δική του συμφωνία με τον διάβολο. Για την επίτευξη του στόχου του συνεργάζεται με ανθρώπους του πιο σκληρού υποκόσμου
Το ταξίδι του, ή πιο σωστά, η κάθοδός του στην κόλαση, είναι και ένα εσωτερικό ταξίδι, που μόνο με έναν τρόπο μπορεί να τελειώσει…
.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
.
Βάιος Γκαλημάνας
Γεννημένος από Έλληνες γονείς σε μια μικρή πόλη της Σουηδίας, ο Βάιος Γκαλημάνας μεγάλωσε και σπούδασε στη Στοκχόλμη.
Φυσικοθεραπευτής στο επάγγελμα, εδώ και αρκετά χρόνια ζει με την οικογένειά του μόνιμα στην Ελλάδα.
Πριν κάμποσα χρόνια ξεκίνησε να γράφει το HAVANA END, αρχικά στη Σουηδική γλώσσα.
Στην πορεία όμως συνειδητοποίησε ότι, δεν μπορούσε να κοιτάζει τον Ελληνικό ουρανό ουρανό και να γράφει σε άλλη γλώσσα.
.