Ένα 📘βιβλίο, Το δάκρυ της Μάντισσας της Γιώτας Γουβέλη από εκδόσεις Διόπτρα και … ένας σχολιασμός!
Η Άννα, η Μαρίτσα, ο Νάσος, η θεία Παναούλα, η ψυχοκόρη η Φιλιώ, ο Δυσσέας ο παραγιός – ένας άλλος Εφιάλτης όπως θα δείτε διαβάζοντας το βιβλίο – ο παπά-Νικόλας, ο Γιώργης, ο άτυχος Στάμος, η Ζώγια, η Ακριβή, είναι οι κύριοι ήρωες του μυθιστορήματος της Γιώτας Γουβέλη.
Οι δύο έντονες προσωπικότητες γυναικών – πολύ διαφορετικών μεταξύ τους –, εκείνες που δεσπόζουν είναι της Μαρίτσας και της Άννας!
Η Μαρίτσα ζει σε ένα πανέμορφο χωριό, στη Ριζά στην πλαγιά του Κόρακα και σκορπίζει τον όλεθρο με μια αθωότητα που σε κάνει να μη μπορείς να την αντιπαθήσεις. Η καταστροφική της ομορφιά συνοδεύεται από μία αφέλεια χωρίς καμία πρόθεση αναγνώρισης των ολέθριων συνεπειών των πράξεών της.
Υποκύπτει στα πάθη της και έρχεται ενάντια σε κάθε ηθική αξία της οικογένειας και της κοινωνίας.
Η Άννα, στην ίδια ηλικία περίπου με την Μαρίτσα, μέλος της μεγαλοαστικής Αθηναϊκής κοινωνίας, εναντιώνεται στη θέληση της μητέρας της και διορίζεται δασκάλα στη Ριζά. Αψηφά κάθε τι που κρίνεται δυσοίωνο, αφήνει πίσω της συνήθειες μιας ζωής εντελώς διαφορετικής από εκείνης της επαρχίας και βρίσκεται αντιμέτωπη με καταστάσεις πρωτόγνωρες για εκείνη.
Οι εποχές είναι δύσκολες, τα ήθη στην επαρχία αυστηρά, η γυναίκα θεωρείται υποδεέστερο ον, τα πιστεύω τους είναι απηρχαιωμένα ακόμη και στη μόρφωση των κοριτσιών και η Άννα πολεμά οπλισμένη με υπομονή και επιμονή για να ξεπεράσει τα όποια εμπόδια βρίσκονται στον δρόμο της.
Ενστερνίζεται τις συνήθειές τους, τα ήθη τους, προσπαθεί να μην χαρακτηρίζεται ως η ξένη, προσπαθεί να γίνει δική τους.
Αρχίζει και τον αγαπά αυτόν τον τόπο, θέλει να μείνει εκεί για όλη της τη ζωή. Γλυκιά, γεμάτη αγάπη γι αυτό που τάχτηκε να κάνει, μα και αποφασιστική, προσπαθεί να πολεμήσει με τις συνθήκες που όριζαν κάθε τι προοδευτικό σαν επικίνδυνο.
Η μοίρα της Άννας όμως είναι προδιαγεγραμμένη και δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτή. Παίρνοντας τη μορφή μιας τσιγγάνας την προειδοποιεί για τα μελλούμενα. Η μοίρα δακρύζει βλέποντας το κακό που είναι γραμμένο για την Άννα. Αλλά δεν μπορεί να κάνει κάτι. Οι επιλογές είναι των ανθρώπων και η Άννα επιλέγει.
Επιλέγει να περπατήσει στα μονοπάτια του έρωτα.
Αποφεύγεται άραγε ο έρωτας; Καταπνίγεται ;
Ή σε παρασύρει σε μονοπάτια πρωτόγνωρα, και σε κάνει να πορεύεσαι με γνώμονα τους χτύπους της καρδιάς σου;
Η Άννα τον νιώθει μέχρι το μεδούλι της, βλέπει τον εαυτό της να παθιάζεται, τον χαρακτήρα της να αλλοιώνεται, αντικρίζει μέσα της πρωτόγνωρα πάθη, όπως αυτό της ζήλιας και της επιθυμίας για διεκδίκηση. Αναρωτιέται, προβληματίζεται, αλλά δεν αφήνεται, δεν παραδίνεται, παρά μόνο με τη δύναμη του χαρακτήρα της επιβάλλεται ακόμη και σε άλλων συμπεριφορές και τις λειαίνει. Ή μήπως είναι η αγάπη που το πετυχαίνει;
Ο έρωτας καταλυτικός εμφανίζεται με όλες τις μορφές του στο βιβλίο της Γιώτας Γουβέλη.
Είναι ο μεγάλος κρυφός πρωταγωνιστής.
Έρωτας αληθινός, έρωτας δυνατός, έρωτας ανεκπλήρωτος, έρωτας ανομολόγητος, έρωτας καταστροφικός, έρωτας γεμάτος πάθος!
Η συγγραφέας σ΄αυτό το βιβλίο της δεν γράφει!
Κεντάει!
Κεντάει την αγάπη σε όλες τις μορφές, την αληθινή, τη στέρεα, κεντάει το πάθος, και τον πόθο αλλά και τη δίψα για διεκδίκηση, τη δίψα για εκδίκηση, κεντάει τα πάθη των ανθρώπων. Τα πάθη που ασφυκτιούν, τα πάθη που κινούνται χωρίς καμία ηθική υπόσταση και που όταν φθάνουν στα άκρα έχουν τη δύναμη να ορίσουν τις τύχες των ανθρώπων και να καταστρέψουν.
Θετικά στοιχεία :
✔️Πολύ καλή γραφή.
✔️Δομή και πλοκή άρτια.
✔️Χαρακτήρες σμιλεμένοι εξαιρετικά.
✔️Αναφορές σε ήθη, έθιμα και νοοτροπίες της ελληνικής επαρχίας, στα χρόνια του Όθωνα, πλήρως εναρμονισμένες στο κείμενο.
✔️Η ιστορία είναι πρωτότυπη, τεκμηριωμένη, διδακτική, συγκινητική.
➡️Σημείωση : Ήταν μια θρυλική υπόθεση πάθους και φονικού, η υπόθεση της Μαρίας Πενταγιώτισσας, που ενέπνευσε ποιητές και συγγραφείς του προηγούμενου αιώνα και εκδικάστηκε στο Κακουργοδικείο Μεσολογγίου. Η δικογραφία φυλασσόταν μέχρι το 1957 στο Εφετείο Πατρών, οπότε και εξαφανίστηκε μυστηριωδώς.
Αυτή η αληθινή ιστορία, ενέπνευσε τη συγγραφέα ώστε να μας δώσει ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα.