ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΜΕ ΑΡΩΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΒΙΒΛΙΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ
Αποκριά σημαίνει αποχή από το κρέας -προετοιμάζει τον άνθρωπο ψυχικά και σωματικά για την περίοδο του Πάσχα και την Ανάσταση. Στα λατινικά ταυτίζεται με το καρναβάλι, καθώς αυτή η λέξη προέρχεται από το carne, που σημαίνει “κρέας”, και το ρήμα vale, που σημαίνει “περνώ”.
Η περίοδος της Αποκριάς θεωρείται κατεξοχήν περίοδος εκτόνωσης, μια περίοδος κατά την οποία ο άνθρωπος ξεφεύγει από την καθημερινότητά του και εξωτερικεύει τα πάθη του με τη βοήθεια της μεταμφίεσης.
Παλαιότερα το καρναβάλι γινόταν παντού στην Ελλάδα με μασκαράτες ομαδικές, χορούς, γλέντια, σάτιρα και διάφορα ιδιαίτερα έθιμα σε κάθε μέρος. Ήταν ευκαιρία για ξεφάντωμα, κρασί και χίλια δυο πειράγματα. Μεγαλύτερα κέντρα του αποκριάτικου ξεφαντώματος ήταν, όπως και σήμερα, η Πάτρα με το περιβόητο πατρινό καρναβάλι, που έχει τις ρίζες του στις αρχές του 19ου αιώνα, η Πλάκα στην Αθήνα, η Θήβα με τον περίφημο “βλάχικο γάμο”, η Κοζάνη με τους ωραίους φανούς της και υπαίθρια γλέντια γύρω από φωτιές σε διάφορες γειτονιές της, πάντα με κρασί, τραγούδια και με τα “χάλκινα” να παίρνουν φωτιά..
Οι Γενίτσαροι (Γιανίτσαροι) φορούν φουστανέλες, τσαρούχια, βαριά ασημένια νομίσματα, ενώ στο πρόσωπο φορούν την περίφημη μάσκα από κερωμένο πανί με ζωγραφιστό μουστάκι.
Οι Μπούλες είναι επίσης άνδρες, ντυμένοι με γυναικεία παραδοσιακά ρούχα και στο πρόσωπο φορούν βαμμένες μάσκες.
Σύμφωνα με το έθιμο, τα χρόνια της Τουρκοκρατίας οι αρματολοί και οι κλέφτες έβρισκαν την ευκαιρία στις Απόκριες να κατεβούν στην πόλη μασκαρεμένοι και να γλεντήσουν με συγγενείς και φίλους χωρίς να τους αναγνωρίσουν οι Τούρκοι.
Το «μπουρανί» είναι ένα αποκριάτικο φαλλικό έθιμο, στο οποίο συμμετείχαν μόνο άνδρες. Οι κάτοικοι κατά τη διάρκεια του εθίμου μεταφέρονταν σε κάθε πλατεία και γειτονιά μεταμφιεσμένοι. Έπειτα έφτιαχναν το παραδοσιακό «μπουρανί», δηλαδή ένα φαγητό από σπανάκι, τσουκνίδα και ξίδι. Τραγουδούσαν άσεμνα τραγούδια, ενώ πείραζαν τους περαστικούς με χειρονομίες αλλά και με τους χειροποίητους φαλλούς από ξύλο ή πηλό.
Το έθιμο συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στην πόλη του Τυρνάβου, με τις καρναβαλικές εκδηλώσεις να διαρκούν σχεδόν ένα μήνα. Οι κάτοικοι του Τυρνάβου γιορτάζουν κάθε χρόνο τη γονιμότητα της γης, υμνούν τη φύση για τους καρπούς που προσφέρει.
Το έθιμο είναι αρκετά τολμηρό, είχε απαγορευτεί αρκετές φορές στο παρελθόν, ενώ καθιερώθηκε τη δεκαετία του 1980. Οι διοργανωτές συνεχίζουν την παράδοση με αγάπη για το έθιμο, χορεύουν και τραγουδάνε, ενώ με πειράγματα, βωμολοχίες και τους πήλινους… φαλλούς διασκεδάζουν τους επισκέπτες. Προφανώς το τσίπουρο και το κρασί ρέουν άφθονα κατά την διάρκεια του εθίμου και το γλέντι ανεβαίνει στα ύψη.
Είναι φωτιές που ανάβουν τη μικρή και τη μεγάλη αποκριά και οι γειτονιές διαγωνίζονται για την μεγαλύτερη μπουμπούνα. Μετά το κάψιμο των εύφλεκτων υλικών, όλοι οι παριστάμενοι πηδούν τη θρακιά, ‘για να ρίξουν τους ψύλλους και να απαλλαγούν από το κακό’. Παράλληλα διατηρείται και το έθιμο του ‘Χάσκαρι’, που γίνεται με άσπρα βρασμένα αυγά.
Το Στοιχειό της Χάρμαινας
Στην παλιά συνοικία των Ταμπάκηδων, τη Χάρμαινα, οι δρόμοι και τα σοκάκια της παλιάς πόλης πλημμυρίζουν από πλάσματα αλλόκοτα και υπερφυσικά. Ξωτικά, Νεράιδες, Ντεβέτσκες, Μποτσνάκηδες, Ξυλένιοι, Αχυρένιοι, Αράπηδες, καθώς το παρελθόν ξαναζεί στο παρόν σε μία ατμόσφαιρα υποβλητική.
Το «Στοιχειό της Χάρμαινας», το μεγαλύτερο και το πιο δυνατό, ο φόβος και ο τρόμος των παλαιών Χαρμαινιωτών αλλά και προστάτης των Ταμπάκηδων, θα κάνει την εμφάνισή του στα σκαλιά του Άη Νικόλα, θα κατέβει προς την πλατεία μαζί με τα παρατρεχάμενα ξωτικά και ένα ατέλειωτο πλήθος δερματοφόρων και κουδουνοφόρων, για να συναντηθεί με τα άλλα δύο ξωτικά της Τέχολης και του Γκιριζιού σε μία πάλη μέχρις εσχάτων.
Τα τελευταία χρόνια, ενδιαφέρον παρουσιάζει και το «θαλασσινό καρναβάλι» της Χαλκίδας, που δίνει άλλη δυναμική στην πόλη, τοποθετώντας την ανάμεσα στους αποκριάτικους προορισμούς της χώρας. Από την τελευταία Κυριακή του Ιανουαρίου (28/1) η παραθαλάσσια πόλη παραδίνεται σε μια σειρά διασκεδαστικών εκδηλώσεων για μικρούς και μεγάλους.
Το απόγευμα του Σαββάτου της Αποκριάς (17/2) πραγματοποιηθεί η Μεγάλη Παρέλαση των Καρναβαλιστών και των Αρμάτων, η οποία ξεκινά από το Κόκκινο Σπίτι και ολοκληρώνεται στην παραλία, ενώ παράλληλα στα πλαίσια της «Λευκής Νύχτας», οι εμπορικοί δρόμοι της πόλης μετατρέπονται σε ένα πελώριο ξέφρενο πανηγύρι με δρώμενα, φωτιές, μουσικές, παιχνίδια, κεράσματα, ακόμα και θέατρο δρόμου.
Ο αποκριάτικος θεσμός κορυφώνεται την Κυριακή(18/2) με ένα ιδιαίτερο θαλάσσιο δρώμενο. Από το απόγευμα, ο κόλπος του Ευβοϊκού, που απλώνεται μπροστά στη πόλη, μετατρέπεται σε υδάτινη θεατρική σκηνή, όπου κυριαρχούν η φωτιά, το νερό, τα πυροτεχνήματα, τα μεγάλα αυτοσχέδια σκηνικά και τα οπτικοακουστικά εφέ. Το θέμα του φετινού θεάματος κινείται γύρω από το «Χρονικό της Τροίας» με αφορμές τη θυσία της Ιφιγένειας στην Αυλίδα και φυσικά την αρπαγή της Ωραίας Ελένης, την οποία θα υποδυθεί η παγκοσμίου φήμης aerial dancer, Κατερίνα Σολδάτου.
Γίνετε μέλος της ομάδας μας “Βιβλίων Ορίζοντες” στο facebook πατώντας το παρακάτω σύνδεσμο