Στο σημερινό μας αφιέρωμα φιλοξενούμε την αγαπημένη μας συγγραφέα Άννα Γαλανού
Η ίδια η Άννα Γαλανού μας αυτοσυστήνεται μέσα από την σελίδα της: Άννα Γαλανού/Συγγραφέας
«Μέσα στη θλίψη της απέραντης μετριότητας, που μας πνίγει από παντού, παρηγοριέμαι ότι κάπου, σε κάποιο καμαράκι, κάποιοι πεισματάρηδες αγωνίζονται να εξουδετερώσουν τη φθορά», Οδυσσέας Ελύτης.
“Μεγάλωσα στα Πεζά, σ’ ένα μικρό χωριό στο Ηράκλειο της Κρήτης, τότε που ακόμα τα γιασεμιά μύριζαν στις αυλές και στα ασπρισμένα περβολάκια. Δυο πράγματα περίμενα πάντα με αγωνία. Το ένα ήταν να έρθει το καλοκαίρι και το άλλο ήταν το τραγανό ψωμί που έβγαζε ο φούρνος της κερά Μαρίας.
Οι γονείς μου ήταν αγρότες και ο πατέρας μου πήγε μετανάστης στην Γερμανία. Η μητέρα μου μας μεγάλωνε με παραμύθια για όμορφες βασιλοπούλες και καλές μάγισσες. Και οι δυο γονείς μου τραγουδούσαν υπέροχα. Όταν ο πατέρας επέστρεψε οριστικά πίσω, έφερε μαζί του ένα μεγάλο ραδιόφωνο, και μέσα από απ’ αυτό ταξιδεύαμε καθημερινά σε άγνωστες για μας μουσικές. Όλα έμοιαζαν μαγικά.
Ξεκίνησα να γράφω σε ηλικία οκτώ ετών. Σκέψεις και παραμύθια. Δεν κρατούσα ημερολόγιο, προτιμούσα να γράφω πάντα σε τρίτο πρόσωπο. Σαν να ήμουν παρατηρητής του εαυτού μου. Διάβαζα ό,τι έπεφτε στο χέρι μου, από τα σταχωμένα παραμύθια της Άγκυρας, μέχρι το ρομάντζο που μου έδινε δανεικό η μοδίστρα του χωριού μας.
Γράφω από τότε, δεν σταμάτησα ποτέ. Μ’ αρέσει να διαβάζουν και άλλοι άνθρωποι τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου. Αυτό ήταν ανέκαθεν τ’ όνειρό μου “
Συγγραφικό έργο.
H πολυγραφότατη συγγραφέας Άννα Γαλανού είναι μια δυναμική παρουσία στο χώρο της συγγραφής. Με τη δεινή γραφή της μέσα από τα συναρπαστικά βιβλία της, περνάει πάντα ηχηρά μηνύματα αγάπης, αυταπάρνησης, ελπίδας. Με την αχαλίνωτη φαντασία της και την αδιαμφισβήτητη δυνατότητά της να ζωντανεύει ιστορίες στο χαρτί για τους αναγνώστες της, έχει κερδίσει περίοπτη θέση στην καρδία και στην εκτίμηση τους. Εμπλουτίζει τα μυθιστορήματα της με πολλά στοιχεία, όμως η μεγάλη και αξιόλογη γνώση που διαθέτει, της Ελληνικής γλώσσας είναι ένας σημαντικός παράγοντας, που τα κάνει να ξεχωρίζουν και να διαφέρουν. Η δράση, οι ανατροπές και οι εξελίξεις που καθηλώνουν δεν λείπουν από κάθε ιστορία της.
Οι συγγραφείς δεν μπορούν να παραβλέπουν τη πραγματικότητα, ούτε να αναλώνονται μόνο σε κοινότυπα, πιασιάρικα θέματα. Ανά τους αιώνες, οι πνευματικοί άνθρωποι, πάντα παραδειγμάτιζαν και άνοιγαν πνευματικούς δρόμους, προσφέροντας τροφή για σκέψη, η Άννα Γαλανού, ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Τα βιβλία της είναι ανθρωποκεντρικά, με πολλές κοινωνικές και ταξικές αναφορές, οι ιστορίες της μας ταξιδεύουν ισορροπημένα και αρμονικά από το παρελθόν στο παρόν και αντίστροφα. Καλογραμμένα και προσεγμένα όλα της τα μυθιστορήματα, ακόμα και στις λεπτομέρειες. Η Άννα Γαλανού, δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ιστορία με την οποία καταπιάνεται στο κάθε της πόνημα, φροντίζοντας να είναι γραμμένη και ιδωμένη από όλες τις πλευρές. Με επιμελή μελέτη και έρευνα, βασισμένη πάντα στην αντικειμενικότητα, με συνέπεια και ευθύνη, με σεβασμό στην ίδια την ιστορία και τους πρωταγωνιστές της, παραθέτει την κάθε πληροφορία και ιστορική αναφορά γύρω από αυτήν, στις σελίδες των βιβλίων της.
Πολυτάλαντη, με έμφυτη την καλλιτεχνική της φύση, μπορεί να εκφράζεται το ίδιο επιτυχημένα μέσα από ποιήματα, στίχους, παιδικά βιβλία, διηγήματα, θεατρικά και δοκίμια. Γίνεται ξανά παιδί, για να μεταφέρει μια ιστορία μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, μα ποτέ δεν ξεχνά την ευθύνη την οποία φέρει απέναντι τους, ως ενήλικας και υπεύθυνη συγγραφέας. Έχει συναίσθηση των όσων γράφει και τα φιλτράρει όλα πολλές φορές, καθώς ξέρει πως οι παιδικές ιστορίες διαμορφώνουν αθώες ψυχές. Το κάθε παιδικό βιβλίο, οφείλει να περνάει ένα μήνυμα, στηριγμένο πάντα σε ηθικές αρχές και να μην στοχεύει μόνο στην εμπορευματοποίηση του.
Τρυφερή, γλυκιά, προσιτή, δημιουργεί αίσθηση οικειότητας από την πρώτη στιγμή που θα της μιλήσει κανείς, δεν είναι η συγγραφέας Άννα Γαλανού, είναι η Άννα, δεν υπάρχει καμιά ταμπέλα για εκείνη και ο τίτλος συγγραφέας, μοιάζει να είναι το τελευταίο που την απασχολεί. Μοιάζει να μην την αφορούν σταριλίκια και δημόσιες σχέσεις και αρέσκεται να επικοινωνεί τα έργα της με τον κόσμο που την ακολουθεί, μέσα από την προσωπική επαφή της μαζί τους. Με ένα υπέρλαμπρο, ζεστό, αληθινό χαμόγελο να κοσμεί πάντα το πρόσωπο της, γίνεται μια αγκαλιά για όποιον θέλει να την γνωρίσει λίγο καλύτερα και να της μιλήσει. Για όσους την γνωρίζουν καλύτερα, παραδέχονται πως είναι μεγάλη τύχη να ανήκει ένας τέτοιος άνθρωπος στον κύκλο των φίλων τους.
Στον ελεύθερο χρόνο της διαβάζει πολύ, ακούει μουσική, κάνει περιπάτους, μαγειρεύει και γεμίζει την καθημερινότητα της με απλά μα απολαυστικά πράγματα. Το περισσότερο χρόνο της τον αφιερώνει στην συγγραφή, είναι η τέρψη και η χαλάρωση της, μα και η μεγαλύτερη ανάγκη της.
Στο τελευταίο της έργο «Μαργκώ», η αγαπημένη μας Άννα Γαλανού εξερευνά με αριστοτεχνικό τρόπο τη γυναικεία φύση, μέσα από μια ξεχωριστή ηρωίδα, η οποία αποτελεί το “σύμβολο” μιας ολόκληρης εποχής. Η Μαργκώ, συμβολίζει την καταπίεση, τον αγώνα, την καταξίωση, την ελευθερία, το θάρρος της γνώμης. Πράγματα που σήμερα θεωρούμε αυτονόητα, τότε ήταν αιρετικά και οι γυναίκες που τα αποτολμούσαν χαρακτηρίζονταν είτε αναρχικές, είτε ελευθερίων ηθών. Ακολουθούμε την ιστορία της που ξεκινά από την δύσκολη εποχή του μεσοπολέμου και περνά μέσα από τέσσερις πόλεις, Σμύρνη, Αλεξάνδρεια, Παρίσι και Αθήνα.
Στα πλαίσια του αφιερώματος μας, ρωτήσαμε τα μέλη μας, να μας πουν την γνώση τους, για την γνωστή και αγαπημένη συγγραφέα Άννα Γαλανού και τα βιβλία της και μας είπαν:
*Ευγενία Δανιηλίδου: Την πρωτογνώρισα το 2012 που ήρθε Φλώρινα για την παρουσίαση του βιβλίου της”Το παράπονο μου μια κραυγή”. Την γνώριζα μόνο διαδικτυακά. Όταν συναντηθήκαμε στο ξενοδοχείο που έμενε, ήταν σα να την γνώριζα χρόνια. Και δέσαμε,και γίναμε πολύ φίλες , πιστεύω ότι ισχύει και για την Άννα αυτό. Είναι αληθινή, αυθόρμητη,αλέγκρα, χαμογελαστή, φοβερή συγγραφέας. Έχω όλα της τα βιβλία και δεν διάβασα ακόμη την τριλογία της,ενώ πήγα κατ’ευθείαν στην “Μαργκώ” που την αγάπησα πολύ.Ακολούθησα και μία συμβουλή της, ξέρεις εσύ Άννα μου,και μου βγήκε σε καλό.Ξέρει ότι αυτά που λέω τα πιστεύω,ότι την αγαπώ και μου λείπει.Αγαπώ όλα τα βιβλία της ,με εξαίρεση το ” ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΜΟΥ ΜΙΑ ΚΡΑΥΓΗ” που το λατρεύω. Σ’αγαπώ Αννούλα μου.
Σε 2 βδομάδες περίπου θα είναι στα χέρια μου! Δυστυχώς δεν θα προλάβω να συμμετέχω στο αφιέρωμα..😥
Την αγαπώ…
Οι υποθέσεις και τα εξώφυλλα των βιβλίων της Άννας Γαλανού και κάποιες από τις απόψεις των μελών της ομάδας μας για τα βιβλία της..
Υπόθεση: Στον Φραγκομαχαλά της Σμύρνης ζει μια Γαλλίδα κεντήστρα, η Λίλη, με την κόρη της, Μαργκώ. Ο γάμος της δεκαεξάχρονης κοπέλας με έναν μεσήλικα, πάμπλουτο τραπεζίτη αφήνει άφωνη την αστική Σμύρνη του 1918.
Λίγο πριν την Καταστροφή του ’22, η Μαργκώ υποτάσσεται στη θέληση του συζύγου της, και μετακομίζουν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Η εξωτική Αλεξάνδρεια όμως, όπως την είχε φανταστεί, αποδεικνύεται εφιάλτης. Μέσα από μια σειρά απρόσμενων εξελίξεων, η ζωή της καταρρέει, κι έτσι το 1926, μόνη και χωρίς χρήματα, φτάνει στο Παρίσι αναζητώντας τη χαμένη μητέρα της.
Δύο άντρες θα βρεθούν στον δρόμο της, που θα τη διεκδικήσουν με πάθος.
Γιατί η αλήθεια έχει μόνο ένα πρόσωπο…
Ποτίτσα Πιερρουτσάκου
Ένα έχω να πω ..το ξεκίνησα εχθές το απόγευμα στις 5.00 και το τελείωσα την νύχτα στις 3.00 (574 σελίδες) .Αυτό θα πει χωρίς ανάσα!!
Πρόκειται για την ιστορία μιας φτωχής κοπέλας από την Σμύρνη η οποία από λάθος εκτίμηση και έλλειψη εμπειρίας μπαίνει σε ένα κυκεώνα από προβλήματα που τις αρπάζουν πολλά από τα ομορφότερα χρόνια της ζωής της .Αγάπη της ζωής της ,η μητέρα της που αναγκάζεται να την στερηθεί και μετά ,όταν οι καταστάσεις αλλάζουν ψάχνει εναγωνίως στην Γαλλία για να την βρει… Δύο άντρες θα βρεθούν μπροστά της ..και οι δύο την διεκδικούν..θα διαλέξει αυτόν που πρέπει;; ή θα ξανακάνει λάθος;;
Η συγγραφέας μας ταξιδεύει από την Σμύρνη στην Αλεξάνδρεια ,στην Γαλλία και στην Ελλάδα .Ένα ταξίδι μέσα σε προβλήματα ,φτώχεια , δυστυχία , πολυτέλεια αργότερα , οίκους υψηλής ραπτικής ,σχεδιασμούς υπέροχων κοσμημάτων και έντονου πάθους ,πολλά ψέματα ….όμως η αλήθεια θα έλθει η ώρα που θα αποκαλυφθεί ….Καλή ανάγνωση !
Σοφία Παύλου
…Οι μελαγχολικές σκιές από το απαλό φως του αμπαζούρ άρχισαν να στήνουν με μαεστρία το σκηνικό των αναμνήσεων..”
Κάπως έτσι ξεκινάει η ιστορία της Μαργκώ!!! Αναμνήσεις μιας κοπέλας που θυσιάστηκε, παραπλανήθηκε, ταλαιπωρήθηκε… ένιωσε βαθιά μέσα της την απογοήτευση, την ασχήμια του κόσμου, την κακιά όψη της ζήλιας και του πάθους. Ένα ταξίδι στο παρελθόν μιας αγνής και πονεμένης ψυχής. Από την κοσμοπολίτικη, άλλα και άκρως συντηρητική, Σμύρνη μέχρι την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, θα ζήσει τον εφιάλτη μέσα σε ένα γάμο γεμάτο χλεύη και βία (σωματική και ψυχολογική)… και όταν θα προσπαθήσει να “ανασάνει” με την αναγκαστική άφιξή της στο Παρίσι, θα βρεθεί αντιμέτωπη με τον έρωτα, που θα της δείξει όλες τις ασυγκράτητες, αδηφάγες πλευρές του, αλλά και με την αγνή και άδολη αγάπη. Οι επιλογές της στις φιλίες, την αγάπη, το πάθος, τη συμπάθια … θα καθορίσουν το μέλλον της, τις δυσκολίες….αλλά και την επιβίωσή της. Σμύρνη, Αλεξάνδρεια, Παρίσι, Αθήνα…μεγάλη διαδρομή, μακρύς αγώνας….Η Μαργκώ θα παλέψει μέχρι το τέλος …για ένα καλύτερο αύριο!!!!
“….Ένα συναρπαστικό παιχνίδι πεπρωμένου….” όπως γράφει και η ίδια η συγγραφέας στο εξώφυλλο ….
Δε θέλω να γίνω γραφική, αλλά για μια ακόμα φορά θα πώ… για την υπέροχη, ταξιδιάρα, απλή, αλλά συνάμα τόσο σύνθετη, απολαυστική γραφή της αγαπημένης μου Αννας.
Συγχαρητήρια για μια ακόμη φορά Αννα μου!!!!!
Το είχα στα χέρια μου από τις πρώτες μέρες κυκλοφορίας του και φυσικά το “ρούφηξα” στην κυριολεξία μέσα σε λίγες ώρες.(λόγω συνθηκών δυστυχώς δεν κατάφερα να γράψω κάτι νωρίτερα)
Η ερωτική τους σχέση μοιάζει ανέλπιδη και αδιέξοδη, μέχρι που η Ερατώ παίρνει μια εξαιρετικά δύσκολη και καθοριστική απόφαση για το μέλλον τους. Κάποια μέρα φεύγει, κυριολεκτικά εξαφανίζεται, και χωρίς να υπολογίσει κανένα κόστος γίνεται τιμονιέρισσα της ζωής της.
Ο χρόνος τη δικαιώνει, γιατί η πραγματική αγάπη μπορεί και υπερβαίνει όλα τα εμπόδια. Η συγγνώμη γίνεται μια μεγάλη αγκαλιά κι ενώνει όλους εκείνους που το πείσμα και ο εγωισμός είχαν χωρίσει για πολύ καιρό, αποδεικνύοντας πως τα σταυροδρόμια της ζωής, πολύ συχνά, οδηγούν στους δρόμους της ευτυχίας.Το “Αντιμέτωποι με το χθες” σκιαγραφεί χωρίς υπεκφυγές την ελληνική επαρχία της δεκαετίας του ’60, τότε που η αποκατάσταση μιας κοπέλας ήταν πάντα το ζητούμενο.
Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)
Σήμερα διάβασα καί σας προτείνω την νέα αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου της συγγραφέως κυρίας Άννας Γαλανού με τίτλο ”Αντιμέτωποι με το χθές”.
Η πρώτη μου σκέψη κλείνοντας το βιβλίο ήταν πως έχει μία γλύκα η γραφή της,που θα μπορούσε κάλλιστα να ανήκει καί σε μία περασμένη εποχή. Τότε που όλα ήταν πιο αγνά και ρομαντικά.
Το βιβλίο το βρήκα αρκετά καλογραμμένο με γρήγορη αλλά σφιχτοδεμένη ιστορία που μου κράτησε το ενδιαφέρον από την αρχή ως το τέλος. Μου άρεσε πάρα πολύ που τα κεφάλαιά του ήταν μικρά και συνοπτικά,με καθένα ξεχωριστά να αναφέρεται σε ένα ή περισσότερα πρόσωπα της υπόθεσης. Έτσι,έχουμε στα χέρια μας ένα βιβλίο ευανάγνωστο και καθόλου μονότονο ή κουραστικό.
Χωρισμένο σε δύο μέρη,το βιβλίο μας δίνει το παρελθόν καί το μέλλον όλων των πρωταγωνιστών που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο,βρίσκονται μπλεγμένοι μέσα στο γαϊτανάκι της μοίρας. Όσο κι αν προσπαθούν να ξεφύγουν,δεν μπορούν. Ίσως,γιατί πρέπει να έρθει η στιγμή να κλείσει ο κύκλος και μετά να είναι ελεύθεροι πια.
Τα συναισθήματα που θα σας γεννηθούν κατά την διάρκεια της ανάγνωσής του ποικίλα όπως και οι χαρακτήρες των πρωταγωνιστών του. Θα μπορούσαν με κάποιο τρόπο να προσωποποιούνται μέσα από τα πρόσωπα των ηρώων. Άλλος να είναι η αγάπη,άλλος η χαρά κι άλλος ο θυμός και ούτω καθεξής.
”Αντιμέτωποι με το χθές” ο τίτλος του. Πόσες φορές άραγε στην ζωή του ένας άνθρωπος,ηθελημένα ή όχι,θα έρθει αντιμέτωπος με πρόσωπα και καταστάσεις του χθές; Ποιές οι συνέπειες αυτού του πισωγυρίσματος; Έχει κάποιο ουσιαστικό νόημα ή με αυτόν τον τρόπο επιλέγει να αυτοτιμωρηθεί για λάθη του παρελθόντος; Μήπως τελικά θα βρεί την γαλήνη;
Μέσα από τις σελίδες του η συγγραφέας θα μας πάει πίσω στον χρόνο,τότε που η γυναίκα και η αποκατάστασή της μπροστά στον κοινωνικό της περίγυρο είχε άλλη σημασία και ειδικά όταν ήταν κάτοικος επαρχίας.
Οι πρωταγωνιστές θα ζήσουν έντονες συναισθηματικές καταστάσεις σε μία όχι και τόσο φιλελεύθερη εποχή και θα προσπαθήσουν να βρούν τα πατήματά τους και να επιβιώσουν με αξιοπρέπεια. Κι ο έρωτας; Ο χωρισμός; Μπορεί εν τέλει ο χρόνος να γιατρέψει τον πόνο καί να κλείσει τις πληγές;
Δεν θα σας κουράσω λέγοντάς σας παραπάνω γιατί είναι πιθανό να έχετε ξαναδιαβάσει το βιβλίο. Εγώ,παρ’όλα αυτά,σας προτρέπω να προμηθευτείτε κι αυτή την νέα του έκδοση. Θα σας αρέσει σίγουρα.
Είναι πλέον μια ξεπεσμένη αρχόντισσα, που στο τέλος μένει ολομόναχη.
Με τη βοήθεια της οικογένειας ενός Εβραίου γιατρού προσπαθεί να ξαναστήσει τη ζωή της από την αρχή, όμως η πανούκλα του 1592 σταματά τα πάντα. Ο μόνος δρόμος πια για εκείνη είναι η φυγή.
Συνοδευόμενη από τον γιο του γιατρού, τον Ιωσήφ, φτάνει στη Θεσσαλονίκη, τη «Νέα Ιερουσαλήμ», όπως την αποκαλούν. Ωστόσο η κοινότητα των Σεφαραδιτών Εβραίων είναι πολύ κλειστή και η Αριάδνη δεν γίνεται αποδεκτή.
Η Αριάδνη πηγαίνει στην Αδριανούπολη, στο ίδιο μέρος απ’ όπου ξεκίνησε η οικογένειά της. Εκεί θα ενωθούν ξανά από την αρχή όλα τα κομμάτια της ιστορίας, σε ένα ανατρεπτικό και λυτρωτικό φινάλε.
Κώστας. Τρυφερός, ρομαντικός και βαθιά ερωτευμένος με τη Χριστίνα. Ένας από επιλογή μοναχικός άνθρωπος με μεγάλες ευαισθησίες, που ψάχνει την αληθινή αγάπη. Ένας άντρας που οι περιστασιακοί έρωτες δεν τον αφορούν.
Ελίνα. Η γυναίκα που κάνει τη μεγάλη ανατροπή στην πλοκή της ιστορίας. Όταν εμφανίζεται στο προσκήνιο, όλα αλλάζουν αμέσως.
Φανή. Η μητέρα της Χριστίνας και λυδία λίθος της ιστορίας.
Άραγε κάποια πράγματα έρχονται τυχαία στη ζωή μας ή μια ανώτερη δύναμη τα φέρνει στον δρόμο μας; Μπορεί το πεπρωμένο να κινεί τα νήματα του σύμπαντος, να καθοδηγεί τις ζωές μας και να χαράζει το μέλλον μας; Πόσο δύσκολο είναι να του ξεφύγει κανείς; Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος όταν διεκδικεί την αληθινή αγάπη;
Οι πέντε ήρωες του βιβλίου ακολουθούν μονοπάτια που ποτέ δεν είχαν φανταστεί. Όλοι γράφουν τις ιστορίες τους, σε πρώτο πλάνο, Όταν Φεύγουν τα Σύννεφα.
Ο Δημήτρης και η Γκιουλ ερωτεύονται δυνατά, παραμερίζοντας κοινωνικά “πρέπει” και αγεφύρωτες ζωές. Φύλακας άγγελος των δύο ερωτευμένων γίνεται η Ζεϊνέπ, μια γυναίκα χαμένη στις αναμνήσεις της και στον πόνο της μοναξιάς της. Προσπαθεί να τους σώσει από την καταστροφή που βλέπει να έρχεται καταπάνω τους από τον πατέρα της Γκιουλ, τον αδίστακτο και αυταρχικό Ορχάν, που πίσω από τα αμύθητα πλούτη και τη δύναμή του κρύβει πολύ σκοτεινά μυστικά.
Οι συνέπειες της μεγάλης αυτής αγάπης είναι απροσδόκητες και οι εξελίξεις καταιγιστικές.
Αθήνα, 2011
Η Φωτεινή, μια ταλαντούχα μουσικός στην ορχήστρα του διάσημου συνθέτη Αλέξη Δημητρίου, έρχεται ξαφνικά αντιμέτωπη με το πεπρωμένο της. Μια συγκλονιστική αποκάλυψη οδηγεί τα βήματά της σ’ ένα γιαλί του Βοσπόρου, όπου μια τραγική ιστορία ξεδιπλώνεται μπροστά στα έκπληκτα μάτια των πρωταγωνιστών της.
Ήταν επιτακτική ανάγκη μου να ξανασυστήσω στους αναγνώστες μου ένα από τα πιο αγαπημένα μου βιβλία. Η αναθεωρημένη έκδοση οριοθετεί ώριμο ύφος, νέα οπτική και ουσιαστικές αλλαγές στη διάρθρωση της ιστορίας. Ένα βιβλίο που η πατίνα του χρόνου το κάνει μοναδικό και πολύτιμο.
Στο δεύτερο βιβλίο της τριλογίας Οι Δρόμοι της Καταιγίδας ταξιδεύουμε από τα Χανιά και τις ακτές της Νοτιοδυτικής Κρήτης στην Μπαρμπαριά, στη Γραμβούσα, στα Αντικύθηρα και στη μήτρα της Ενετοκρατίας, τη Γαληνοτάτη Βενετία.
Η Γαλανού συνεχίζει την εξιστόρηση της πλοκής χρησιμοποιώντας τα ίδια αφηγηματικά «όπλα». Η γραφή συνεχίζει να είναι απλή αλλά μεστή σε νοήματα και η αφήγηση γίνεται πιο επίπεδη, γραμμική, καθώς το δεύτερο βιβλίο παρακολουθεί τις προσπάθειες του Ιωάννη να ξανασμίξει με την αδερφή του, την Αριάδνη, και να κρατήσει τον όρκο που έδωσε στη μάνα του, όταν αυτή θυσιάστηκε για να σωθεί αυτός, να προσέχει την αδερφή του με κάθε κόστος. Ο αναγνώστης παρακολουθεί ευλαβικά σχεδόν την προσπάθειά του να σταθεί ξανά στα πόδια του και να γιατρέψει τις πληγές του τις σωματικές αλλά κυρίως τις ψυχικές με τη βοήθεια του καλοσυνάτου γερο-Θόδωρου στο μιτάτο του. Ο Ιωάννης είναι κατά βάση ένα βαθιά πληγωμένο παιδί το οποίο προσπαθεί να ξεπεράσει και να καταλαγιάσει τις ενοχές του για τη μάνα του που θυσιάστηκε για να ζήσουν αυτός και η αδερφή του. Έτσι, όταν χάνει από κοντά του τη μικρή Αριάδνη, είναι σαν να χάνεται και αυτός. Οι πολύ δύσκολες συνθήκες ζωής που επικρατούν για τους φτωχούς θείους τους, τους αναγκάζουν να τη δώσουν στον ρέκτορα της Κρήτης. Εκείνη μεγαλώνει αρχοντικά αγνοώντας ποια πραγματικά είναι ενώ ο Ιωάννης φεύγει σαν κυνηγημένος για να την βρει, με μόνη παρηγοριά του τη θάλασσα. Ένα του βλέμμα προς αυτή τον γαληνεύει, τον παρηγορεί αλλά ταυτόχρονα τον κάνει θεριό ανήμερο. Αναπόφευκτο το να καταλήξει γητευτής των θαλασσών, κουρσάρος και φόβος και τρόμος όσων έπεφταν στην ενέδρα του…
Όλα αυτά περιγράφονται με γλαφυρότητα, ρεαλισμό και λυρισμό, χωρίς υπερβολές και μελοδραματισμούς. Ο ρυθμός και η ένταση του μυθιστορήματος παραμένουν σταθεροί για ένα μεγάλο κομμάτι του βιβλίου, όπου περιγράφεται η ζωή του Ιωάννη ως πειρατής και τα ρεσάλτα του και οι επιθέσεις του προς καθετί ενετικό. Ουσιαστικά διαφαίνεται το άσβεστο μίσος του προς αυτούς που με τις πράξεις τους κατέστρεψαν τη ζωή του και την οικογένειά του και η συγκινητική και βαθιά πίστη του προς το όνειρο να ξανασμίξει με την αδερφή του. Δεν είναι ένας κοινός πειρατής. Δεν στοχεύει στα πλούτη. Να συνεχίσει να ζει συμβιβασμένος με τον εαυτό του προσπαθεί, και να μην παραβεί τον όρκο του. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως σχεδόν όλο το βιβλίο μιλάει για την Αριάδνη, χωρίς αυτή να είναι παρούσα. Η μυθιστορηματική φιγούρα της αναδύεται μετά τα δύο τρίτα του βιβλίου, ενώ ουσιαστικά είναι η πρωταγωνίστρια. Αυτό θέλει τέχνη και τόλμη για να το πετύχεις. Και είναι το πιο γοητευτικό σημείο του μυθιστορήματος.
Δεν λείπουν και εδώ τα πάθη, οι ίντριγκες, ο έρωτας, οι μηχανορραφίες, τα ψέμματα, το μυστήριο, τα πλούτη. Και η σαγηνευτική πλανεύτρα Βενετία, που εκείνη την εποχή ανθίζει, είναι στις δόξες της. Στο σημείο αυτό η ένταση είναι κλιμακούμενη. Οι σελίδες γυρίζουν αργά, απολαυστικά καθώς βυθιζόμαστε στα άδυτα της πλοκής. Στο τέλος, όμως, υπερισχύει η αλήθεια. Η αλήθεια των λόγων και των πράξεων, η αλήθεια που κρύβουν μέσα τους οι ήρωες. Όλοι παίρνουν ό,τι τους αξίζει. Ίσως και όχι. Γιατί όλοι είναι σκιαγραφημένοι όπως πρέπει. Δεν είναι υπερβολικοί, είναι αληθινοί και συμβατοί με την εποχή στην οποία η συγγραφέας τους έχει εντάξει. Το τέλος δεν θα σας το αποκαλύψω, θα σας αφήσω το μυστήριο να πλανάται για να σας κινητοποιήσω να διαβάσετε το βιβλίο.
Η συγγραφέας καταφέρνει να παραδώσει στους αναγνώστες ένα λογοτεχνικό έργο Ιστορικής αξίας και να ανεβάσει ψηλά τον πήχη και τις απαιτήσεις της αλλά και αυτές του αναγνωστικού κοινού. Ένα λογοτεχνικό έργο παρακαταθήκη προς τις επόμενες γενιές.
Η Ρούσσα, μια όμορφη αρχοντοπούλα της Κρήτης, εκτοπίζεται από τους Ενετούς, όταν ο πατέρας της αρνείται να υποταχτεί στην εξουσία τους και επαναστατεί. Η γαλέρα που τη μεταφέρει στην εξορία πέφτει στα χέρια Οθωμανών κουρσάρων και μαζί με άλλες γυναίκες οδηγείται στο σκλαβοπάζαρο της Κωνσταντινούπολης. Αγοράζεται σαν δούλα σ’ ένα καραβανσαράι της Αδριανούπολης, όπου οι συνθήκες διαβίωσής της είναι δραματικές. Ένα βήμα πριν τον θάνατο τη σώζει ένας όμορφος Θρακιώτης, ο Σεκίρ, και ο έρωτας που γεννιέται ανάμεσά τους είναι φλογερός.Όμως και πάλι, η καινούρια αρχή στη ζωή της είναι γεμάτη ερωτηματικά.
– Γιατί ακολουθεί την εκστρατεία του σουλτάνου Σουλεϊμάν;
– Ποιος είναι ο ρόλος του Αχμέτ πασά;
– Ποιος είναι ο Ιωάννης και πόσο επηρεάζει τη ζωή της;
– Ο άνθρωπος-αίνιγμα; Μέχρι πού μπορεί να φτάσει;Χάνδακας – Κωνσταντινούπολη – Αδριανούπολη – Ρέθυμνο – Χάνδακας
Τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1550-1570 δένονται άρρηκτα με τη μυθοπλασία και συνθέτουν μια μοναδική ατμόσφαιρα εποχής. Ευγενείς, σκλάβοι, αλήθειες, ψέματα, πασάδες, δούκες, έρωτες, πάθη, ίντριγκες, σωματέμποροι, αλογάρηδες, πειρατές ζωντανεύουν στη “Θυσία”, το πρώτο βιβλίο της τριλογίας “Οι δρόμοι της καταιγίδας”.
Ακολουθεί σεντόνι….
1550, ενετοκρατουμενη Κρήτη, Χάνδακας, αρχοντική οικογένεια Βενιέρη…
Όταν ο “θείος”Νικηφόρος τους προδίδει, για τη δράση τους εναντίων των Φράγκων και σκοτώνουν τον κύρη τους, η γυναίκα του δίνει τέλος στη ζωή της μη μπορώντας να αντέξει τον άδικο χαμό του.
Η Ρούσσα, η μοναχοκόρη τους, εκτοπίζεται, οχι όμως πριν ορκιστεί ότι θα γυρίσει να εκδικηθεί για την προδοσία, κι όχι πριν προλάβει να αλλάξει εμφάνιση σε γριά, με τις πολύτιμες οδηγίες της μοναχής Θεονύμφης. Το ενετικό καράβι πέφτει στα χέρια Τούρκων πειρατών και έπειτα από πολλές κακουχίες, καταλήγει σε ένα σκλαβοπάζαρο της Ανατολής. Όμως η γερασμένη της οψη την σώζει και πουλιέται, ως δούλα σε ένα καραβανσαράι της Ανδριανούπολης.
Την σώζει από βέβαιο θάνατο ο Σεκιρ( μίσος Έλληνας) κι ο ατόφιος πόνος , το παγερό και διαρκές κενό της καρδιάς, αρχίζει να γεμίζει με τρυφερότητα κι αληθινή και φλογερή αγάπη, που ο απόλυτος καρπός της είναι η γέννηση του Ιωάννη….
Τα χρόνια περνούν οι κίνδυνοι αυξάνονται και η επιστροφή στο Χάνδακα μονόδρομος….
Εξάλλου η Ρούσσα μαραζώνει και θέλει να επιστρέψει για να δει τα ιερά χώματα της πατρίδας και να εκδικηθεί το Νικηφόρο, που τώρα ζει σαν άρχοντας στο σπίτι της.
Ζουν σαν φυλακισμένοι του και με τη βοήθεια της Θεονύμφης δραπετεύουν …
Στο διάστημα αυτό γεννιέται η Αριάδνη …
Όμως τα βάσανα τους δεν σταματούν…
Στο τέλος του βιβλίου βρίσκει τη Ρούσσα και το Σεκιρ νεκρούς και τον Ιωάννη μόνο του με την Αριάδνη, που έχει ορκιστεί να την προστατέψει…
Υπέροχη γραφή, σε προκαλεί να βουτήξεις στις σελιδες, βιώνοντας τα πάθη, τις αδυναμίες, τον πόνο, τις περιπέτειες αλλά και την ελπίδα…
Ούτε καταλαβαίνεις πως καταβροχθίζεις τις σελίδες με αδημονία, απλά ζεις την ατμόσφαιρα της εποχής, τις σκηνές με τους πειρατές, τους γενίτσαρους και τα παζάρια της Ανατολής σαν να εξελίσσονται ζωντανά μπροστά σου.
Πραγματικά το απήλαυσα και αδημονώ να κρατήσω τη συνέχεια στα χέρια μου.
Ο κόσμος τη λατρεύει, την αποθεώνει, όμως κανείς πραγματικά δεν ξέρει τίποτα για το παρελθόν της.
Ποια είναι στ’ αλήθεια;Πίσω από τη μαγική παρουσία της κρύβεται μια τραγική διαδρομή, μεγάλα μυστικά, ανείπωτες αλήθειες κι ένας μεγάλος έρωτας, ένα πάθος χωρίς προηγούμενο.
Ποια είναι η σχέση της με τη Σμαράγδα, που για χρόνια περιπλανιέται στους δρόμους μιας χαμένης μνήμης κι ενός τραγικού παρελθόντος αναζητώντας την ταυτότητά της;
Τι ρόλο παίζει στη ζωή της η Ελμά, μια από τις πιο διάσημες ρεμπέτισσες του Πειραιά;
Από τον Πειραιά της δεκαετίας του ’40 και του ’50 στη λαϊκή Θεσσαλονίκη και στην αστική Αθήνα του ’60.
Μια τραγική ιστορία και μια διαδρομή γεμάτη ανατροπές, αλλά κι ένας μεγάλος έρωτας που παλεύει για να βγει κερδισμένος μέσα από τη λύτρωση ενός πικρού παρελθόντος.
Μέσα σε μια κοινωνία που η Λένια ορίζεται από τις προκαταλήψεις και ζει μια καλοκουρδισμένη ζωή, θα γνωρίσει τον Φίλιππο, που έχει βιώσει το χειρότερο πρόσωπο των ανθρώπων.
Λόγια πνιγμένα σε φιλιά, σώματα που προδίδουν, ασφυκτικά άδεια δωμάτια, ένταση που φέρνει δάκρυα και πολλές άγρυπνες νύχτες αφηγούνται την ιστορία τους.
Εκείνη, σε μια προσπάθεια να πνίξει τον έρωτά τους κι ενώ κρατιέται απ’ την ανάμνηση των τελευταίων ευτυχισμένων στιγμών τους, θα καταλήξει στο νησί της και θα ανακαλύψει στις σελίδες ενός ξεθωριασμένου τετραδίου μια συγκλονιστική αλήθεια.
Υπόθεση: Τρία αδέρφια… Ο Μάριος, ο Ιάκωβος, ο Αργύρης.
Ο Μάριος ζει το παραμύθι ενός μεγάλου έρωτα στο Παρίσι με την Υβόν. Μια χορεύτρια κλασικού μπαλέτου, που τον εγκαταλείπει ξαφνικά για τη μεγάλη καριέρα που ονειρεύεται. Απογοητευμένος, φεύγει για το Κορκ της Ιρλανδίας. Η Σάλλυ είναι συγγραφέας και ζει εκεί. Η σχέση τους, φιλική στην αρχή, εξελίσσεται σ’ ένα μονόπλευρο παθιασμένο έρωτα. Κάποτε οι ψευδαισθήσεις τελειώνουν και ο Μάριος κάνει τη μεγάλη ανατροπή όταν συνειδητοποιεί ότι κινδυνεύει να τη χάσει για πάντα.
Ο Ιάκωβος στη Νέα Υόρκη απολαμβάνει πλούτο, εξουσία, δύναμη και μεγάλο κύρος. Ξαφνικά ο παράδεισος γίνεται κόλαση και βρίσκεται απολογούμενος, φυλακισμένος, με ελάχιστες ελπίδες και μπροστά σε αδιέξοδο. Ηττημένος, επιστρέφει στην Ελλάδα και πηγαίνει στο Ρέθυμνο.
Ο Αργύρης από την εφηβεία κουβαλά ένα τραγικό οικογενειακό μυστικό, που του αλλάζει χαρακτήρα και στόχους, και το σκληρό πρόσωπο της μοναξιάς γίνεται συγκάτοικός του. Κάνει δουλειές του ποδαριού, περιπλανιέται δεξιά κι αριστερά για να ξεφύγει από την τραγικότητα της διαλυμένης του οικογένειας. Όταν αρρωσταίνει σοβαρά και κινδυνεύει να πεθάνει, τότε συνειδητοποιεί το μεγαλείο της ζωής και ανακαλύπτει αξίες κι ομορφιές που δεν γνώριζε… Τον αληθινό έρωτα στο πρόσωπο της Όλγας και την πατρότητα στην αγνή καρδιά του μικρού Χασάν. Τότε αρχίζει να αισθάνεται, να αγαπά, να δημιουργεί… Επιτέλους να ζει!
Τρία αδέλφια, που η ζωή τα χωρίζει για πολλά χρόνια και τα ενώνει ξανά με το πιο αληθινό και δυνατό συναίσθημα… την αγάπη.
Γίνετε μέλος της ομάδας μας “Βιβλίων Ορίζοντες” στο facebook πατώντας το παρακάτω σύνδεσμο
Επιμέλεια και σύνταξη κειμένου: Καλλιόπη Γιακουμή