Οροσειρά Ροδόπης, σωτήριον έτος 1206
Στη σκιά των βουνών της Ροδόπης, που από αιώνες χωρίζουν και ενώνουν τους ανθρώπους, σταυροφόροι και Βούλγαροι σεργιανούν ανενόχλητοι στις βυζαντινές καστροπολιτείες.
Εκεί, ο παγανισµός παλεύει µε τον χριστιανισµό, σκοτεινές µαγγανείες αποτελούν αναπόσπαστο κοµµάτι της καθηµερινότητας, κακόφηµα καπηλειά µετατρέπονται σε τόπους εξοµολογήσεων και µια νεαρή Θράσσα αγωνίζεται να ισορροπήσει ανάµεσα σε δύο ανισόρροπους κόσµους.
Με φόντο το πολυπολιτισµικό ψηφιδωτό της Θράκης, τόπο ιδιότροπων θεών και γενναίων ανθρώπων, ο συναρπαστικός κόσµος του περιθωρίου συναντά τους λόγιους ιππότες της ∆ύσης και µυηµένοι φρουροί µυστικών ταγµάτων δεσµεύονται µε όρκους σιωπής.
Στον επικό αυτό κόσµο, η Ζωή, Θράσσα αρχοντοπούλα από τη Μοσυνούπολη, αναζητεί επίµονα την ταυτότητά της. Στο ταξίδι της στα κάστρα της Θράκης θα τη συντροφεύουν άγιοι και δαίµονες, πολύτιµοι συνοδοιπόροι, όπως ο Βάραγγος Μποργκ, ο βογιάρος Πέταρ, η καπήλισσα Ξένη, η οιωνοσκόπος Κρεµασία, οι µοναχοί του Παπικίου όρους, αλλά και οι θρυλικές µορφές των Πορφυρογέννητων της Πόλης, του Γοδεφρείδου Βιλεαρδουίνου, του τσάρου Καλογιάννη των Ασέν και πολλών ακόµη µικρών ή µεγάλων ηρώων του 13ου αιώνα.
Έγραψαν για Το λιµάνι των χαµένων γυναικών :
Η γραφή είναι ιδιαίτερη, άκρως ρεαλιστική και περιγραφική, δεν φοβάται να «απογυµνώσει», αλλά και να «εκθέσει» τους ήρωες στα µάτια του αναγνώστη. Η ∆αλακούρα δεν διστάζει να µας αποκαλύψει όλα τα µυστικά και τις πιο µύχιες και αµαρτωλές σκέψεις τους. Κατά καιρούς δε, παρουσιάζει έντονη ποιητική και µεταφορική διάθεση.
-Λεύκη Σαραντινού, Fractal
Τα ιστοριογραφικά και εθνογραφικά στοιχεία του βιβλίου ενυπάρχουν αρµονικά, µαρτυρώντας την επιµεληµένη έρευνα µα και βαθιά γνώση της συγγραφέως γύρω από αυτά. Η ατµόσφαιρα, ο πολιτισµός, η µαγεία του τόπου, οι άνθρωποι και οι θρύλοι δένονται µεταξύ τους αριστουργηµατικά και καθηλώνουν τον αναγνώστη µέχρι την τελευταία σελίδα.
-Καλλιόπη Γιακουµή-Κουγιώνη, www.vivlionorizontes.gr
Με βασικά εργαλεία της µια στρωτή, ζωντανή αφήγηση, αρκετούς προϊδεασµούς και µε άφθονες λέξεις των ντόπιων να παρεισφρέουν στο κείµενο χρωµατίζοντας µε ιδιαίτερο τρόπο την ιστορία, οξύνει τις αισθήσεις του αναγνώστη, ενώ σε αυτό συντελούν και οι πλούσιες περιγραφές τόπων, σπιτιών, ανθρώπων, καταστάσεων, περιρρέουσας ατµόσφαιρας. Με αποτέλεσµα µια έντονη εικονοποιία.
-Ελένη Κίτσου, www.diavasame.gr
Βιογραφικό σημείωμα
Η Νάγια Δαλακούρα γεννήθηκε το 1980 και μεγάλωσε στην Κομοτηνή. Δραστηριοποιείται στον χώρο των μουσείων ως επιμελήτρια εκθέσεων και μουσειοπαιδαγωγός. Από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος κυκλοφόρησε το 2019 το πρώτο μυθιστόρημά της με τίτλο Το λιμάνι των χαμένων γυναικών.