H Gabrielle που έγινε Coco που έγινε Chanel
Η αυστηρή φυσιογνωμία, τα σκληρά χαρακτηριστικά, το αναμμένο τσιγάρο, το βλέμμα που κόβει όπως το ξυράφι το μετάξι. Αυτή είναι η εικόνα που ήθελε η κυνική Coco για τον εαυτό της, αυτή η προσωπικότητα που δούλεψε σκληρά για να οικοδομήσει. Αλλάζοντας όνομα και ημερομηνίες στα χαρτιά του ληξιαρχείου, έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι της για να μανιπιουλάρει την ταυτότητά της και να χαράξει η ίδια μονοπάτι για τις επιλογές της. «Η ζωή μου δεν με ευχαριστούσε, οπότε την δημιούργησα», έλεγε χαρακτηριστικά.
Η Coco σκέφτεται και εκτελεί τα σχέδια της σαν αστραπή. Αλλάζει συντρόφους, αλλάζει όραμα, αλλάζει τοποθεσία και μετακομίζει την επιχείρησή της στα αριστοκρατικά θέρετρα Deauville και Biarritz. Αποφασίζει να ντύσει τις μεγαλοαστές γαλλίδες με αφαιρετισμό και το καταφέρνει. Η κοσμοθεωρία «ουκ εν τω πολλώ το ευ» βρίσκει την πιο εύγλωττη, κομψή εφαρμογή της στον τρόπο που οι γυναίκες ντύνονται, ωστόσο, πριν την Coco Chanel δεν υπήρχε αυτή η επιλογή. Αναγκασμένες να φορούν στενά, άβολα, και με-κάθε-κόστος θηλυκά ρούχα, οι γαλλίδες πήραν –κυριολεκτικά και μεταφορικά- ανάσα όταν η Chanel ταύτισε την χάρη με την άνεση. Τι είδους πολυτέλεια είναι να υποφέρεις μέσα στα ρούχα που φοράς?
Ρούχα και υφάσματα που μέχρι τότε είχαν θέση αποκλειστικά στην γκαρνταρόμπα των αντρών, τρυπώνουν τώρα στη γυναικεία ντουλάπα. Κομμάτια από στολές για σπορ (όπως της αγαπημένης της ιππασίας), παίρνουν το ελεύθερο να εμφανιστούν στην καθημερινότητα. Οι γυναίκες ακολουθούν τον δρόμο που Κάνει μόδα τα χαλαρά, χυτά υφάσματα, γίνεται μητέρα για το Μικρό Μαύρο Φόρεμα, το υπ’ αριθμόν ένα απαραίτητο κάθε γυναικείας γκαρνταρόμπας. Συνηθίζει να λέει «ντύσου πρόχειρα και θα θυμούνται το φόρεμα. Ντύσου άψογα και θα θυμούνται την γυναίκα». Τα ρούχα της απελευθερώνουν τις γυναίκες από τον φορμαλισμό. Όπου υπάρχει στερεότυπο, η Coco είναι εκεί για να το γκρεμίσει. Ακόμη και η λευκή επιδερμίδα, που ως τότε ήταν χαρακτηριστικό των κοριτσιών των ανώτερων τάξεων (οι οποίες δεν κάνουν χειρωνακτικές εργασίες και άρα δεν εκτίθενται στον ήλιο) θεωρείται πια passé, διότι η Coco επιστρέφει από την κρουαζιέρα της στην γαλλική ριβιέρα και η επιδερμίδα της είναι ηλιοκαμμένη.χαράζει η Coco και φοράνε – τι σκάνδαλο! – παντελόνια
H Coco μοιάζει να αντλεί δύναμη από την επιτυχία της για να φτάσει ακόμη ψηλότερα. Γράφει ολόκληρα κεφάλαια στην ιστορία της μόδας και οι σελίδες αναδίδουν Chanel No.5, αυτό το μεθυστικό φίλτρο που πρωτοβγήκε στην αγορά το 1923 και που αργότερα η Marilyn Monroe θα δήλωνε πως είναι το μοναδικό πράγμα που φοράει στο κρεβάτι. Η ίδια η δημιουργός του στηρίζει την ναυαρχίδα της με δηλώσεις όπως «μια γυναίκα που δεν φοράει άρωμα, δεν έχει μέλλον» και «μια γυναίκα πρέπει να φορά άρωμα εκεί που θέλει να την φιλήσουν». Σύμφωνα με τη Vogue, υπολογίζεται πως πωλείται 1 μπουκάλι Chanel No.5 κάθε 30 δευτερόλεπτα.
Σχεδιάζει το εμβληματικό ταγέρ Chanel και μέσα στο σακάκι βάζει αλυσίδες για να βαραίνει και να στέκεται ολόισιο. Κάνει διάσημη μια καπιτονέ δερμάτινη τσάντα, η οποία παίρνει το όνομα «2.55», από την ημερομηνία γέννησής της, τον Φεβρουάριο του 1955. Μαθαίνει στις γυναίκες να ονειρεύονται ασπρόμαυρα, γιατί «το μαύρο τα έχει όλα. Το λευκό επίσης. Η ομορφιά τους είναι απόλυτη. Είναι η τέλεια αρμονία». Και από την άλλη, αφήνει πάντα την τελική επιλογή σε εκείνες: «το καλύτερο χρώμα σε όλο τον κόσμο είναι αυτό που δείχνει ωραίο επάνω σου».
Το 1970 η αξία της Coco Chanel αγγίζει τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια, που αντιστοιχούν σε 118 δισεκατομμύρια δολάρια σημερινά χρήματα. Είναι η μοναδική σχεδιάστρια μόδα που περιλαμβάνεται στη λίστα του Time με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους του 20ου αιώνα.
Με δικά της λόγια, «δεν φτιάχνω μόδα. Είμαι η μόδα».
Γίνετε μέλος της ομάδας μας “Βιβλίων Ορίζοντες” στο facebook πατώντας το παρακάτω σύνδεσμο