10.5 C
Greece
26 Οκτωβρίου, 2024
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΒΙΒΛΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΓΙΑΚΟΥΜΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΓΙΑΚΟΥΜΗ

“Νυχτερινή Αφροδίτη” της Δήμητρας Ιωάννου, γράφει η Καλλιόπη Γιακουμή-Κουγιώνη

Η άποψη της Καλλιόπης Γιακουμή-Κουγιώνη για το βιβλίο

 *
“Νυχτερινή Αφροδίτη”
Συγγραφέας Δήμητρα Ιωάννου
Εκδόσεις Ψυχογιός
 
*

“Η Νυχτερινή Αφροδίτη” είναι το τελευταίο βιβλίο της Δήμητρας Ιωάννου. Ένα μυθιστόρημα που θα χαρίσει στον αναγνώστη πολλές συγκινήσεις, ικανό να τον γοητεύσει και να τον παρασύρει αβίαστα σε ένα συναρπαστικό ταξίδι. 

Για ακόμα μια φορά η συγγραφέας επιλέγει να στήσει τα σκηνικά της ιστορίας της, σε έναν ελληνικό τόπο, στο μαγευτικό νησί των Σπετσών. Εκεί θα συναντήσουμε τον διάσημο Έλληνα ζωγράφο, Μιχαήλ Μπόκαρη ο οποίος έχει φιλοτεχνήσει τον θρυλικό πίνακα “Νυχτερινή Αφροδίτη”, που εξαφανίζεται από το αρχοντικό του διάσημου ζωγράφου, τη νύχτα των γενεθλίων του. Ανάμεσα στον κόσμο που βρίσκεται στο σπίτι για να γιορτάσει μαζί με τον Μπόκαρη αυτή την ξεχωριστή μέρα, βρίσκονται και πέντε γυναίκες, καλεσμένες από τον ίδιο και τον αδελφό του. Πέντε γυναίκες, που στο παρελθόν έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην ζωή του καλλιτέχνη. Ο Μπόκαρης πιστεύει πως μια από αυτές, έχει σχέση με την αρπαγή του πίνακα. Σκοπός του είναι να ανακαλύψει ποια από όλες είναι, πως και γιατί το έκανε και φυσικά που βρίσκεται ο πολύτιμος πινάκας, που για αυτόν, εκτός της ανυπολόγιστης αξίας που έχει, έχει και πολλή μεγάλη συναισθηματική αξία. Έτσι μια συναρπαστική περιπέτεια ξεκινά, ένα αγωνιώδες κυνήγι θησαυρού, που χάρη στην αμεσότητα της  γραφής της Δήμητρας Ιωάννου, γίνεται προσωπική υπόθεση και για τον ίδιο τον αναγνώστη. 

Η Δήμητρα Ιωάννου κατακερματίζει το βιβλίο της σε πολλά κομμάτια ενός περίτεχνου παζλ, κομμάτια που όσο η αφήγηση προχωρά, σελίδα την σελίδα, ένα-ένα μπαίνουν στην θέση τους. Το καταπληκτικό που πετυχαίνει εδώ η συγγραφέας, είναι πως η θέση τους στο παζλ, δεν μαρτυρά την θέση του επόμενου και έτσι η συναρμολόγηση του αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον και γίνεται ολοένα και πιο συναρπαστική.  

Μια απίστευτη ιστορία, που μόνο ένα τόσο πλούσιο σε φαντασία μυαλό, όπως αυτό της Δήμητρας Ιωάννου και μια χαρισματική πένα σαν την δική της, μπορεί να περιγράψει και αναδύεται από τις σελίδες του βιβλίου, που διαβάζονται ξέπνοα και ανυπόμονα. Μια ιστορία που σαν αστείρευτη πηγή, γεννά ένα σωρό ερωτήματα, που ζητούν απεγνωσμένα απαντήσεις.

Ποια από όλες τις γυναίκες είναι η ένοχη; Και οι άλλες..τι ρόλο παίζουν στην ζωή του Μπόκαρη; Γιατί έχει τόσο αξία ο πίνακας για εκείνον; Τι φοβάται..; Ποιες κρυμμένες αλήθειες και σκοτεινά μυστικά κρύβονται θαμμένα στο παρελθόν της πολυτάραχης ζωής του; Ένας καλός ζωγράφος, όπως αναφέρεται στο βιβλίο και όπως πράγματι είναι, πρέπει να αφήνει το στίγμα του στους πίνακες του. Τα δικά του προσωπικά ίχνη, που θα τους προικίζουν με μια μυστηριώδη μοναδικότητα.. Αυτό έκανε και ο Μπόκαρης. Έκρυψε στην “Νυχτερινή Αφροδίτη” τα δικά του ίχνη και την έκανε με αυτό τον τρόπο αιώνια δική του μα και κωδικοποιημένα μυστικά, που δημιούργησαν έναν σαγηνευτικό θρύλο, που μαγνητίζει όποιον έρχεται σε επαφή μαζί του.. Η Νυχτερινή Αφροδίτη, η δική του θέα της ομορφιάς και της πλάνης, του αισθησιασμού και του πάθους, της αποπλάνησης και της εξαπάτησης..

Σε όλο το βιβλίο ανιχνεύουμε τα πιο προσωπικά συγγραφικά στοιχεία της Δήμητρας Ιωάννου. Χτίζει με ιδιαίτερη επιδεξιότητα και πάλι τον ευρηματικό μυθιστορηματικό της καμβά και με την απίστευτη ικανότητά που διαθέτει, στήνει  ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να τις ταυτίζει τόσο αρμονικά, με μια ολόκληρη εποχή. Από τις γραφικές Σπέτσες του σήμερα ως την λαμπερή Αθήνα του ’70, χρωματίζει κάθε φορά με τα κατάλληλα χρώματα την ατμόσφαιρα που κινείται, με στοιχεία της ιστορίας και της λαογραφίας. Οι συνθήκες και ο τρόπος ζωής των ανθρώπων που συναντάμε είναι απόλυτα εναρμονισμένα με το μυθοπλαστικό κομμάτι της ιστορίας. Μέσα από συνήθειες, διαλόγους και ντοπιολαλιές, αποδίδει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα άρτια, χωρίς όμως να κουράζει τον αναγνώστη με περιττές πληροφορίες και λεπτομέρειες. Δημιουργεί με μαεστρία μικρόκοσμους που τα έχουν όλα και εκεί τοποθετεί τους ήρωες της. Μετά σαν να στήνεται απέναντι τους τούς παρατηρεί, μελέτα τις συμπεριφορές τους απέναντι σε κάθε σκέψη και απόφαση, σε κάθε πράξη που απαιτεί την εμπλοκή τους, χωρίς να τους ξοδεύει άσκοπα στο κείμενο, παρά μόνο εκεί που εξυπηρετείται η εξέλιξη της πλοκής και σίγουρα πάντα μέσα στο πλαίσιο της ιστορίας της. Χειρίζεται επιδέξια τα χρονικά στεγανά των χρονικών περιόδων στις οποίες μας ταξιδεύει, χαρίζοντας στην ελληνική λογοτεχνία ένα υψηλό και αρραγές έργο μυθοπλασίας. 

Στο μυθιστόρημά της Δήμητρας Ιωάννου, διακρίνεται ένας συνδυασμός αφήγησης. Στο βιβλίο της χρησιμοποιεί, πολλά χαρακτηριστικά γνωρίσματα διαφόρων λογοτεχνικών ειδών, χωρίς όμως να εντάσσεται σε κάποιο από αυτά εξολοκλήρου. Το κείμενο αποτελείται από ένα κράμα από πολλά υλικά μαζί, μα πάντα στις σωστές αναλογίες, άλλο ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που συναντάμε στα βιβλία της Ιωάννου. Εδώ με το μυστήριο ως κεντρικό άξονα της υπόθεσης, διαμορφώνει επιδέξια γύρω από αυτό καταστάσεις που προκαλούν  έντονα συναισθήματα. Κεντά στον πολύχρωμο καμβά της περίτεχνα, μυστικά, πάθη, έρωτες, μίση, ίντριγκες, πόθους, μοιραία λάθη με τραγικές συνέπειες, που στιγματίζουν ζωές. Ο έρωτας σε ρόλο ρυθμιστή καταστρώνει τα δικά του σχέδια και αποφασίζει για τις τύχες και τις ζωές των πρωταγωνιστών του βιβλίου. Το μεταφυσικό στοιχείο, δίνει στο κείμενο την δική του απόκοσμη μα τόσο σαγηνευτική γοητεία κάνοντας το ακόμα πιο θελκτικό.  

Με αφορμή την αρπαγής της Νυχτερινής Αφροδίτης, ο αναγνώστης κάνει μια αναδρομή στο παρελθόν του Μιχαήλ Μπόκαρη, ακολουθώντας την πορεία του προς την καταξίωση και την δόξα, παρακολουθώντας τον βήμα-βήμα σε κάθε του προσωπική στιγμή, γίνεται μάρτυρας κάθε σκοτεινής πτυχής της ζωής του. Στην συνέχεια, στο σήμερα πια, η αδρεναλίνη απογειώνεται καθώς γίνεται σύμμαχός του και μαζί με αυτόν παίρνει μέρος σε ένα κυνήγι θησαυρού, που με τόση λεπτομέρεια έχει σχεδιάσει η Δήμητρα Ιωάννου. Ποθεί απεγνωσμένα να βρει την λύση, να ανακαλύψει την αλήθεια, να βρει την χαμένη Νυχτερινή Αφροδίτη, να αποκωδικοποιήσει κάθε της κρυφό μήνυμα και να φτάσει επιτέλους στην πολυπόθητη λύτρωση. 

Η συγγραφική δεινότητα της Ιωάννου σε συνδυασμό με την παιδεία που έχει, της επιτρέπει να επιχειρεί και να τολμά ανατομίες με ψυχογραφική και περιγραφική δύναμη που συναρπάζει και να σκιαγραφεί χαρακτήρες καθημερινούς, άρτια δουλεμένους. Χτίζει τις ιστορίες της πάνω στο στοιχείο της έκπληξης, του απροόπτου και κάθε ανατροπής των βεβαιοτήτων, γεγονός που τις καθιστά συναρπαστικές. Η γραφή της έχει την απαραίτητη δύναμη και αμεσότητα να επικοινωνεί απευθείας με τον αναγνώστη. Οι διάλογοι και οι ζωντανές περιγραφές άλλες φορές προκαλούν κινηματογραφική δράση και άλλες τη θεατρικότητα και την παραστατικότητα που ενυπάρχει στο μυθιστόρημα, έτσι ο αναγνώστης γίνεται αβίαστα θεατής και απολαμβάνει τη ζωντάνια που αποπνέει το κείμενο. Με το ιδιαίτερα χαρισματικό ταλέντο που διαθέτει, αφηγείται ιστορίες για μεγάλα παιδιά, σαν τους παλιούς καλούς παραμυθάδες, που γνώριζαν τον τρόπο να σε παρασύρουν μέσα στην ιστορία τους, ενώ η λυρική γραφή της Δήμητρας Ιωάννου, διάχυτη μα όχι επιδεικτικά παρουσιασμένη, διανθισμένη με καλολογικά στοιχεία και σχήματα λόγου, αποτελούν γλωσσικά στολίδια που προκαλούν τον θαυμασμό του αναγνώστη καθώς απολαμβάνει την άψογη χρήση της ελληνικής γλώσσας.  
Η Νυχτερινή Αφροδίτη, είναι ένα βιβλίο που μοιάζει σαν ένα ποτάμι που τα παρασύρει όλα στο διάβα του. Άλλοτε ορμητικό και άλλοτε αμετακίνητο, βαλτώνει καθώς στέκεται με δέος μπροστά στις συνέπειες των ανθρώπινων πράξεων. Η Ιωάννου αμερόληπτη και αντικειμενική το παρατηρεί, για να περιγράψει αυτή τη ροή μέσα στον χωροχρόνο της ιστορίας της.  Άλλοτε πάλι ταράζει η ίδια τα νερά του, προκαλώντας γεγονότα που εγείρουν δυνατά συναισθήματά.
Αξιοθαύμαστα ευφάνταστη ως προς τις μικροϊστορίες που τη βοηθούν να αποτυπώσει την εξέλιξη της ιστορίας της μα και να αποδώσει την διαφορετικότητα των ηρώων της και με πλούτο γλωσσικό, γίνεται εύστοχη και στέκει με επιμέλεια και αγάπη στην περιγραφή τους. Με πλήθος εικόνων και περιγραφών, δίνει ζωή στο κείμενο που ρέει στις σελίδες του βιβλίου απρόσκοπτα σαν πηγαίο νερό μια πηγής που γίνεται ο καθρέφτης μας. Ένας φυσικός καθρέφτης, μέσα στον οποίο αντανακλάται με τόση σαφήνεια το είδωλο της σημερινής κοινωνίας. Ένα είδωλο ρυτιδωμένο και κουρασμένο από την φθορά των ανθρώπινων σχέσεων. Οι άνθρωποι πολλές φορές ξεχνάμε την τρωτή, την ευαίσθητη μεριά μας και γινόμαστε σκληροί και άλλοτε ακόμα χειρότερα, κτήνη. Τίποτα δεν σου χαρίζεται και δεν είναι δεδομένο σε κάθε μορφή σχέσης και ιδιαίτερα στον έρωτα που πάντα διεκδικητικός απαιτεί προσοχή, θυσίες, απαιτεί ολοκληρωτικό δόσιμο. Η απόγνωση ενός πικραμένου, αποτυχημένου έρωτα έχει μια γεύση πικρή και προκαλεί συμπεριφορές παραβατικές. Και από την άλλη μεριά η καθημερινή επιβίωση επιβάλει έναν σκληρό αγώνα και την απόλυτη στοχοπροσήλωση για να μπορέσει κανείς να ακουμπήσει τα όνειρα του. Η ευτυχία και η επιτυχία κερδίζονται με επιμονή, υπομονή και συνεχή προσπάθεια μα αν κανείς επιλέξει να ακολουθήσει τους φωτεινούς δρόμους τους οποίους χαράζει αυτή η προσπάθεια και όχι τους σκοτεινούς της απόγνωσης, τότε σίγουρα η ευτυχία είναι θέμα χρόνου. 
Η Νυχτερινή Αφροδίτη είναι ένας πίνακας όλων των παραπάνω που πρέπει να ανακαλύψετε και να απολαύσετε. Η Νυχτερινή Αφροδίτη θα σας σαγηνεύει με την πολύχρωμη παλέτα των χρωμάτων της, θα σας μαγνητίσει, θα σας κρατήσει δέσμιο της από την πρώτη ως την τελευταία σελίδα και θα σας χαρίσει απλόχερα ένα υπέροχο ταξίδι που θα σας αποσπάσει από την καθημερινότητά και θα σας χαρίσει στιγμές χαλάρωσης και αναγνωστικής τέρψης. 
Μην χάσετε αυτό το ταξίδι…

 Σύνοψη βιβλίου από το οπισθόφυλλο..

« “Άκουσέ με καλά και θα σ’ το πω έξω από τα δόντια. Σ’ αγάπησα πολύ, έστω κι αν εσύ με πρόδωσες και εξαφανίστηκες. Όμως, αν είσαι ανακατεμένη στην κλοπή, μη νομίζεις πως θα μου γλιτώσεις!”
Μια απρόσμενη στροφή της μοίρας φέρνει τη Μαλένα στο αρχοντικό του διάσημου ζωγράφου Μιχαήλ Μπόκαρη, ακριβώς τη νύχτα όπου η Νυχτερινή Αφροδίτη, ένας από τους πιο διάσημους πίνακες του εικοστού αιώνα, κάνει φτερά. Το παρελθόν ζωντανεύει κι ο έρωτας εμφανίζεται ξανά μπροστά στα μάτια των πρωταγωνιστών αυτής της ιστορίας, πληγωμένος και γεμάτος θυμό.
Άλλες τέσσερις γυναίκες έχουν λάβει την ίδια πρόσκληση από τον ζωγράφο. Ποιες από αυτές είναι οι Ερινύες του παρελθόντος και ποια είναι στην πραγματικότητα η δική του Αφροδίτη; Θα συνειδητοποιήσει τελικά η υφήλιος τις αλήθειες που έχουν αποτυπωθεί στον καμβά; Θα μαθευτεί η αλήθεια;
Η μεγαλειώδης διαδρομή ενός θρύλου από το χθες στο σήμερα και από τις γραφικές Σπέτσες και την Αθήνα του ’70 στις λαμπερές πρωτεύουσες του κόσμου.
Ένα ταλέντο που συνταράσσει ολόκληρο τον πλανήτη. Ένας έρωτας-φωτιά που καίει δυο καρδιές. Μια ζωή μέσα στα φώτα και στα χρώματα κι ένας πίνακας κρυμμένος βαθιά στα σκοτάδια, που αγωνιά να αποκαλύψει τα μυστικά του.»

 
 
Λίγα λόγια για την συγγραφέα..

ΔΗΜΗΤΡΑ ΙΩΑΝΝΟΥ

Η ΔΗΜΗΤΡΑ ΙΩΑΝΝΟΥ σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ασχολείται επαγγελματικά με τη Σωματική Ψυχοθεραπεία και τη Βιοανάδραση. Η μελέτη των ανθρώπινων σχέσεων, συμπεριφορών και διαδράσεων ανέκαθεν τη γοήτευε, ενώ το γράψιμο είναι το μεγάλο της πάθος.

Η αγάπη της για την Ελλάδα είναι ριζωμένη βαθιά, γι’ αυτό και ερευνά επίμονα τη λαογραφία και τα μυστικά κάθε γωνιάς της.

 

Βρείτε το βιβλίο πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο..

ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΑΦΡΟΔΙΤΗ

Επιμέλεια και σύνταξη Καλλιόπη Γιακουμή-Κουγιώνη
 
Ονομάζομαι Καλλιόπη Γιακουμή γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Ρόδο. Είμαι παντρεμένη και έχω τρεις γιους. Ζω στην Κοζάνη με την οικογένειά μου. Λατρεύω τα βιβλία και ό,τι έχει σχέση με αυτά. Η αγάπη μου αυτή με έσπρωξε στο να δημιουργήσω τη βιβλιοφιλική ομάδα και το site «Βιβλίων Ορίζοντες». Παρ’ όλο που η επαφή μου με το βιβλίο, τους φίλους του και με συγγραφείς είναι καθημερινή, η αγάπη αυτή όλο και μεγαλώνει και με πλημμυρίζει.
Έγινε ανάγκη που ψάχνει συνεχώς τρόπους για να εκφραστεί, να μοιραστεί, να γίνει ανταποδοτική, έτσι οδηγήθηκα στη συγγραφή αυτού του βιβλίου που είναι η πρώτη μου συγγραφική προσπάθεια.
Το βιβλίο “Ματωμένη ανάμνηση”, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΕΝΑΟΝ.
Please follow and like us:
error678
fb-share-icon
Tweet 124
fb-share-icon20

Related posts

“Σίβυλλα, το τίμημα της ύβρεως” της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου, γράφει Καλλιόπη Γιακουμή

Καλλιόπη Γιακουμή

“ΖΩΗ ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ” της Λένας Δεμερτζή, γράφει η Καλλιόπη Γιακουμή

Καλλιόπη Γιακουμή

“Ο ΚΑΚΤΟΣ” της Sarah Haywood, γράφει η Φαίη Δεληγιώργη

Καλλιόπη Γιακουμή

Αφήστε Ένα Σχόλιο